Re: lug-bg: Kirilica w X i Netscape

  • Subject: Re: lug-bg: Kirilica w X i Netscape
  • From: sn@xxxxxxxxx (Svetoslav Nikolov)
  • Date: Wed, 8 Sep 1999 11:39:13 +0200

On Wed, 08 Sep 1999, you wrote:
>Zdrawejte,
>
>Wrystam se na taia tema stoto imam edin problem.
>
>Znachi sednah i naprawih shriftowe za X s podreba 1251.
Tova nishto ne mi govori. Kakvi tochno shriftove si napravil. Zashtoto
naprimer poslednite XFree polzvat True-type, i mojesh da si slojish
vsichko ot Windows.
XFree 3.x.x oshte polzvat type1, koeto sa Post Script shriftove. plius
tova ne e losho da imash kam vseki fail i AFM- (Adobe Font Metric),
koito moje da e ASCII ili binary. No neise.

>Kato kaja na Netscapeto da gi izpolzwa toj se dyrji mnogo stranno. Ako
>fileto koeto otwariam niama TAG "charset=windows-1251" netskape gi pokazwa
>idealno na kirilica. I w browsera i kato mu dam "View page source".
>No ako file ima "windows-1251" Netscape pokazwa absolutni bozi.
 Purvo, pri nastroikite na Netscape triabva da mu okajesh koi shrift da
ti ispolzva pri kodirane windows-1251. Ako ne si mu dal, se izpolzva
toza za latinica.
 Pri view page source za sujalenie shrifta ne se prevkliuchva v zavisimost ot
teksta na stranicata.

>Oste edin wypros: Kak da da kaja na KDE da polzwa moite shriftowe?
>Znachi nowite mi shriftowe izlizat wuw fontmanagera na KDEto pri RAW-fonts,
>obache ne mi gi pokazwa w spisaka na instaliranite shriftowe i nemoga da
>izbera takyw shrift wuw TextEditora primerno. Kak se instalira now shrift w
>KDE?
 Ako shriftovete sa ti korektni - imash bold, italic, bold-italic, ako imash
sviastno ime na "foundry" i ako si okazal kodiraneto niama problem - ot
Control-center izbirash "standard font" i t.n. Niama absoliutno niakakvi
trikove.

>I niakoj znae li kade moga da procheta poweche za towa kwo znachi tochno:
>"-adobe-fixed-normal-0-.....10-7-...iso8859-1" primerno ?
 Ami da
- adobe - Proizvoditel
- fixed - Typ na shrifta, moje da e Courier i t.n.
- normal - Izpraven i tanak. Moje da e bold, italic i t.n.
sled tova sledvat broi pikseli po X, Y i t.n.
iso8859-1 Kakvo e podrejdaneto na simvolite vav shrifta
              za kirilica ima cp1251, KOI8-R, ALT-8 i t.n.

Mojesh da imash naprimer "courier" ot adobe, ot "my_fonts" ili ot kakvoto si
iskash i tova sa vse razlichni shriftove.
Sled tova naprimer mojesh da imash
adobe-courier- .... cp1251
adobe-courier- .... iso8859-1
adobe-courier- ... my_encoding

Shriftovete se sadarjat vav failove, po edin za bold, italic, roman, bold-italic,
i saotvetno za vsiaka kodirovka po-otdelno.
 Vav direktoriata bi triabvalo da imash fail
fonts.dir koito ukazva koi fail na kakva konfiguracia otgovaria, naprimer za
timok, az imam:

timi.iso8859-1.pfa -fromttf-timok_iso8859_1-medium-i-normal--0-0-0-0-p-0-adobe-fontspecific
timi.ibm-1251.pfa -fromttf-timok_ibm_1251-medium-i-normal--0-0-0-0-p-0-adobe-fontspecific
timi.koi8-r.pfa -fromttf-timok_koi8_r-medium-i-normal--0-0-0-0-p-0-adobe-fontspecific

(gornoto e za tri kodirania )
Sled tova imash file
fonts.alias

I nakraia imash fail
fonts.scale

Ako otidesh na
www.freetype.org,
mojesh da si smaknesh skriptove, koito go praviat avtomatichno.

Ami tova e .
Ne  e mnogo informirashto, no zasega tolkova.

Svetoslav

 Svetoslav Nikolov
 Dept. of Information Technology
 Build. 344, room 209