  • Subject: Re: lug-bg: OpenBSD - ??? wanted
  • From: stoev@xxxxxxxxxxxxxxxxx (Julian Stoev)
  • Date: Wed, 8 Dec 1999 20:17:18 +0900 (KST)

On Fri, 23 Jan 1998, Nikolaj Yourgandjiev wrote:

> Ami stabilnostta i sigurnostta naj-weche. Po-konkretno za firewall, dns, web i drugi server
> prilojeniq. Mejdu drugoto ima li i prilojen softuer za BSD

Hey! Ama tova stana OpenBSD list? ;-)

Majtapia se. Mnogo e dobre, che ne si zatvariame ochite za predimstvata na
drugi sistemi.

Viz, az niamam osobeni iziskvania kym sigurnost. Imame OpenBSD na edin
starichyk SPARC i raboti bez greshka samo za mail, mnogo po-dobre ot
sistemata na SUN predi. Niakoi ot ISP biznesa sys sigurnost moze da ti
kaze poveche (ako iska).

Ot tova koeto cheta po net-a (ne tolkova ot lichen opit, shtoto ne mislia,
che imam goliam) ostavam s vpechatlenieto, che OpenBSD e bezsporen lider
za sigurnost. A i zatova kazvam, che niamam opit zashtoto tazi mashina
niama nikakvi problemi, ta ne moga da sybera opit. :-)) Nito edno
pritivopolozno mnenie ne mi e popadalo do sega.

OpenBSD e mnogo dobra za firewall, DNS, web. Estestveno triabva da znaesh,
che za tezi neshta goliam e i tvoia prinos. Ne moze OS-a da kompensira
tvoi greshki. Edin buffer overflow v tvoj web script ne e vina na OS-a.

Podyrza Linux emulacia, no az ne sym ia probval. Ako iskash poveche novi
programi i poveche nov hardware, za predpochitane e Linux-a. Izobshto
Linux-a se razviva (spored men) mnogo po-byrzo. *BSD sa po-konservativni
sistemi. Dokolkoto razbiram, te chak sega zapochvat da praviat SMP(?).
Tazi konservativnost obache im pomaga da vzimat gotovite utvyrdeni
reshenia ot Linux i da izbiagvat greshkite.

Taka che ako iskash razni shareni neshta i posleden hardware, vednaga se
hvashtaj za Linux. Nishto ne prechi da slozish edna 3 godini stara mashina
da ti raboti na OBSD kato firewall. Moiata lichna teoria e, che vse pak na
firewall-a triabva da rabotiat kolkoto moze po-malko neshta i naj-dobre
nishto. Taka che mozesh da slozish i oshte edna po-moshtna mashina s OBSD
za mail, web, ftp, dns.  Mashinata za potrebitelski programi obache spored
mene triabva da sa Linux zad firewall-a i syotvetno da mogat da se
polzuvat po-nov hardware i native Linux software. Obshto stanaha 3 mashini
- edna sigurno OBSD, edna - OBSD ili Linux i edna chist Linux. Tova e
"moiata" idealna konfiguracia za edna sredno goliama firma. Ostanaloto
moze da sa terminali bez diskove ili dori Win mashini.

--JS

наши приятели

линукс за българи
http://linux-bg.org