Re: lug-bg: Linux / Office

  • Subject: Re: lug-bg: Linux / Office
  • From: sn@xxxxxxxxx (Svetoslav Nikolov)
  • Date: Wed, 26 Apr 2000 08:17:10 +0200

Kato pisha tozi E-mail iskam da napravia slednite utochnenia(disclaimer) :

1) Az ne si izkarvam hliaba s programirane
2) Az ne se zanimavam s administrirane na komputri.
3) Az sum goliam pochitatel na Linux
4) Osven s Linux i HP UNIX nai-mnogo sam rabotil s Windows 3.11 i 95.

Razglejdaneto
I taka:

|1. Lesna instalacia i administracia

1.1 Instalacia : zavisi ot harduera. Ako e shiroko razprostranen na zapad
instaliraneto e mnogo po lesno ot Windows. Naprimer video kartata, mrejovata
karta, zvukovata karta i t.n. se "autodetect-va". Ako i monitora e sred
izbroenite sas sigurnost shte bude nastroen na naprimer na 85 Hz vmesto
podrazbirashtite se pod Windows 60 (Windows vinagi po podrazbirane priema
konfiguracia koiato)

1.2 Administrirane : ako dadena firma e dostatachno goliama, tia si se nujdae
ot sistemen administrator. Ako se razchita na raboteshtite (stava duma za Ofis)
sami da si administrirat sistemata - Linux ne e podhodiasht, osven ako chovek
ne iska sekretarkite da sednat da chetat "HOW-TO"ta - kak naprimer da si
"mount"-vat NFS i t.n. Pri Windows 95 si spomniam che niamashe iadove,
no tam niama "account"-i, niama privilegii, niama security i t.n.

|2. Lesnota za izpolzvane ot potrebitelite
  Niakoi shte ostane mnogo uchuden ako se opita s desen buton na mishkata da si
smeni video rejima. Obshto vzeto moje da se kaje che e lesen za izpolzvane
(startirane na prilojenie, browz-vane na direktorii). Dori si ima i koshche za
bukluk.

|3. Ofis prilozenia - /Tekstov redaktor, Elektronna tablica, Baza danni, Elektonna posta, Web/
Tuk chovek triabva da se vurje za opredelen paket :
Komersialni:
Applixware,
StarOffice,
Nekomersialni
KOffice

Otdelni prilojenia
gnumeric,
Abiword,
Word Perfect.

Vatre v ofisite moje da se "copy/paste" obekti. Osobeno KOffice shte e dobre
integriran s KDE.
 Az lichno imam vpechatlenia ot StarOffice - stava za rabota, no e mnogo baven.
Plus tova ekvivalenta na Power Point e strashno bugav.

Exportata raboti dobre. Importa obache ot MS Office (spomenavam go kato
nai-razprostranen) e malko nerpiaten. Lipsvat shriftove, dokumentite izglejdat
razlichno na ekrana, i t.n.

Kato zakliuchenie - prilojenia ne lipsvat. Mnogo novi se razrabotvat. Ima
problemi pri obmena s MSOffice. Plius tova prilojeniata ot otdelni
proizvoditeli ne sa integrirani (ne mojesh da kopirash kartinka ot XFig i da ia
paste-nesh  v Word Perfect.).

(Tova e off-topic - za pisane na dokumentacia - Latex pod Linux e moiat
izbor-ot edin i sasht dokument se generira PostScript, PDF, HTML i.t.n. )

|5. Pechat - lat/cyr - matrichni, mastileno strujni i lazerni printeri.
Niama problem. No se iska administratora da nastroi sistemata.

|6. Iziskvania kam harduera
 Ne vsichko se poddurja "from the box" - hubavo e predi da se kupi komputar da
se pogledne koe se poddurja i koe ne.  Po moi vpechatlenia e neobhodimo da ima
neobhodimoto kolichestvo RAM - nad 32 MB.

 Svetoslav Nikolov
 Dept. of Information Technology
 Build. 344, room 209
 Technical University of Denmark