Re: lug-bg: firewall comparison

  • Subject: Re: lug-bg: firewall comparison
  • From: luben@xxxxxxxxxxxxx (luben karavelov)
  • Date: Tue, 04 Jul 2000 12:49:48 +0300

Valentin Pavlov wrote:

>... Spored men ne sa dostatychno dobre cenovo obosonovani. Vseki unix si e mnogo
> po-truden on edno NT za administrirane a ako vzemesh da platish i za
> nego....
> Linux-a si e free, a ot BSD-tata samo 1 e commercial. Za tqh obyrni vnimanie
> na cenata za administrirane na takava sistema. Za NT-to pyk ... moze i da e
> skypo, no za smetka na tova
> e administriraneto mu e mnogo po-lesno i sledovatelno po-evtino.

Ami ne sam saglasen s teb, poradi niakolko prichini:

1. v aministriraneto se vkliuchva i opredelena chast development.
Primerno, az iskam moite dial-up useri da imat niakakvo ogranichenie
ot max 10 chasa na den dostup do dial-up. Vuprosyt e che developerite
na M$ ne sa se setili da vkiuchat takava vuzmozhnost v tehnia RADIUS
server, a te principno ne mogat da se setiat sa vsichki vyzmozhni
specifichni iziskvania. Ili da rechem imah klient, koito iska da go
droppi servera na 20 minuti, shtoto zabravia da se logoff-ne i plashta
ludi smetki. Ta vuprosut e che edin takuv tip
Ta vuprosut e che da se dobavi podoben feature kum NT-to ili niakoi ot
negovite service-i e mnogo po-trudno, trudoemko i syotvetno po-skupo,
otkolkoto na koito i da e UNIX.

2. V goliama stepen v cenata za administrirane se vkluchva i cenata na
avariite. Te principno sa neizbezhni vuv vsiaka OS, no moite skromni
vpechatlenia sa, che da rechem de vednuzh pusnat i nastroen vseki UNIX e
po-stabilen ot NT. Primer: administritam dva server-a na klienti. edinia
NT drugia linux. otkakto linuxa e instaliran predi godina i polivina
(kernel 2.0.35), toi ne e spiral, dokato NT-to e obichaino
pone po vednuzh na mesec neshto da otkazhe (ne kazvam che NT-to e losho,
zashtoto az izobshto ne sam spec po NT, no puk to e puskano i
nastroivano ot chovek koito se vodi da razbira ot NT).

3. Do goliama stepen v cenata na administriraneto se vkluchva i
vuzmozhnostta da se administrira otdalecheno. Ne kazvam che e
nevuzmozhno tova da stane s NT-to, no e mnogo po-trudno, dokato za vseki
UNIX tip OS e bez znachenie dali sedish na consolata ili na drugia krai
na sveta. Zachto tova go vkluchvam v cenata - ami ednoto
struva 1 taksi, dai bozhe da e nablizo, a drugoto nai-mnogo 1
telefonen razgovor.

ami sigurno ima i oshte neshta ama za tova se seshtam

Luben