  • Subject: Re: lug-bg: GPL
  • From: kaloian@xxxxxxxxxx (Kaloian Doganov)
  • Date: Tue, 22 Aug 2000 10:25:33 +0300

Victor Senderov wrote:

> 1vo) Ako edin software iskam da bude 'registriran' pod GPL triabva li
> nesto specialno da pravia (ot sorta da pratia $ 10 do niakakva
> copyright agency) ili prosto si includvam GPL licenza kum source code?

Nikakvi pari ne se iziskvat. Otvori si teksta na GNU GPL i procheti sekciata
"How to Apply These Terms to Your New Programs". Tam si e napisano vsichko,
koeto triabva. Niama smisul da go povtariam.

> 2ro) Ako niama nuzda da go registriram kak moga da sum siguren, ce
> nekoi nema da vzeme koda i da go registrira kato propriatary software,
> stoto znam sys sigurnost, ce komersialnite softwari gi registrirat
> po niakakuv nacin.

Ako podozirash niakoi, triabva da mozesh da dokazesh dali e vzel tvoia kod, ili
ne.

> 3to) Ako iskam software da bude bez licenz (razbiram nesto kato BSD),
> ocevidno ne trebva nisto da pravia, prosto da si go razprostraniavam.
> Cetoh ce termina tuka e, ce software vliza v public domain. Tuka pak
> zadavam 2ria vupros -- kakuv e mehanizma da se predpazi covek ot
> "piratstwane" -- da ne izleze ce se rezprostraniava commersialen
> software. Pak li vse pak se slaga niakakuv absolutno free licenz,
> koito dava pravo na drugite da praviat kakvoto si iskat sys software
> ili nisto ne se slaga?

Ako iskash tvoia software da bude s BSD-podoben licenz, znachi vseki ima pravo
da go prevurne v proprietary software. Tova e osnovnata razlika mezdu BSD i GNU
GPL. GPL garantira, che "svobodniat softuer vinagi triabva da ostane svoboden".

> [...]
> "expression", a ne "idea". T.e. da kazem, ce ako niakoi izmisli
> niakakva mnogo dobra programa i az napravia sustata programa, bez da
> mu gledam source code, narushavam li mu avtorskite prava? Predpolagam,
> ce ne, no za vseki slucaj iskam da pitam, zastoto tuk stavase duma za
> niakakuv recnik portnat za Java i taka natataka, ce bil napraven sus
> razresenieto na avtora. Dotuk dobre, no ako avtora e niakoia gadna
> komersialna kompania, niama da iskam razreshenie ia? :)) Dokolkoto
> razbiram, ako avtora niama patent nisto ne moe da mi napravi, nali

Vseki bi mogul da napishe rechnik-prilozenie, podobno na rechnika na Otto. Az
se svurzah s originalnia avtor poradi tri osnovni prichini:

1. Toi mozeshe veche da podgotvia Java-versia na rechnika si. Ili da se e
svurzal s niakoi, koito da raboti po tova. Ne bih iskal da dubliram rabotata si
s niakoi drug programist. Zatova e neobhodima koordinacia.

2. Ochakvah niakakva poddruzka, i ia poluchih - napr. Otto mi izprati tochnoto
opisanie na failovia format. Ne sum si gubil vremeto s reverse engeneering,
vmesto tova se svurzah s originalnia avtor i toi beshe otzivchiv.

3. Rechnikovata baza mi beshe preotstupena ot Otto. Niamah namerenie da ia
vuvezdam otnovo.

Za men i trite prihcini sa dostatuchno osnovatelni. No sa absurdno neprilozimi,
kogato reshish da pravish kloning na Excel ili na Lotus Organizer, ra rechem.
:-) Togava naistina shte triabva da zapochnesh ot nulata. Sluchaia s port-a na
rechnika na Otto ne e tochno takuv.

  • Относно:
    • lug-bg: GPL
      • Изпратено от: lug-bg@xxxxxxxxxxxx (Victor Senderov)