Re: lug-bg: RH 7.2

  • Subject: Re: lug-bg: RH 7.2
  • From: al_shopov@xxxxxx (Alexander Shopov)
  • Date: Thu, 25 Oct 2001 17:00:39 +0300

Sori, ne iskam da pochvam flame voina koi tekstovi redaktor e naj-dobar,
dali vi, emacs, joe, xemacs, cat + SED i t.n.
Dazhe bih iskal da iztakna emacs ne tochno kato tekstov redaktor, a
neshto savsem drugo -
vrazkata na minaloto s nastoiashteto.
Vseki ot nas koito polzva Linux useshta dalechnata raka Richie i
Tompson, ne govoria za koda, a za ideite.
Nezavisimo dali si pochitatel na BSD ili Linux, vseki useshta po edin
ili drug nachin duha koito e brodil v Berkly prez osemdesette.
Open Source i Free SOftware ne sa absoliutno novi iavlenia - tova e
svobodnia obmen na idei i opit, koito e dvizhil
naukata i choveshkoto poznanie ot vekove (i hiladoletia)
GNU Emacs na praktika e parvia Free Software proekt.
Emacs sigurno izglezhda uzhastno idiotski na mnogo hora, no tova e
zashtoto ne razbirat negovata istoria.
Parvia emacs e napisan na makrosi na TECO (neshto kato ed - predstavete
si "vi", ama mozhete da rabotite samo na edin red) za operacionnata
sistema Incompatible Timesharing System ;-),
koiato obshto vzeto se e razvivala na LISP, koito pak e bil populiaren
na superkompiutrite na 60-te.
Kogato RMS se e chudil kakav da napravi Free Software Sveta e triabvalo
da izbira - dali da prodalzhi Lisp tradiciata, ot koiato toi e bil edin
ot poslednite (niakloi dazhe go narichat - the last true hacker) ili da
premine kam savmestimostta i lesnotata na portvane na Unix, toi e izbral
Unix, NO si e napravil svoia Lisp mashina varhu vseki Unix, dori VAX,
ATARI i PC.
Eto kak dnes polzvaiki Emacs stapvam varhu ramenete na hora, koito sa
stapili varhu drugi ramene i t.n.
gledaiki tazi programa useshtam t.n. kultura.
Eto kolko glupavo izglezhda proklamiavanata savmestimost i na Java i na
.NET - ne zashtoto tova e losho neshto, naprotiv. Prosto ideiata e stara
kato sveta.
Poglednete Xscreensaver programite - munch oshte nosi sledite na koda
pisan prez 62 za PDP-1 (deset modela predi prochutia PDP-11)
Tova e kato bin dzhezaritsko upraznenie ot Dune - triabva da poglednesh
racete si i da gi vidish kak ostaravat i kak sa bili kato si bil dete
Da vidish tvreniata na tezi pred teb, da prodalzhish ili da trgnesh v
druga posoka.
Da vidish spomenite kato bin dzhezaritska veshtica.
Da proverish ChangeLog-a ot predi 15 godini.
Nie vsichki gradim vavilonska kula, stapvame si po prastite i glavite i
se stremim da pipnem s prysti nebeto.
al_shopov

P.S vsashtnost az v momenta se staria da si svarsha vestnika i da se
pribera da spia.
Chudia se dali da si kupia 20 tulumbichki?