Re: lug-bg: memory usage

  • Subject: Re: lug-bg: memory usage
  • From: danchev@xxxxxxxxx (George Danchev)
  • Date: Sun, 2 Dec 2001 11:01:10 +0200

On Sunday 02 December 2001 06:29, you wrote:
> Zdrasti,
>
> Pyrvo, linux izpolzva golqma chast ot nalichnata svobodna pamet za cache i
> buferi. Tova se vizhda s komandite free i vmstat.

da principa (pone za novata VM - kernels>= 2.4.10) e ne mesti pages ot ram-a
v swap-a (stoto ne se znae koga mozhe da potrabvqt pak i nqma smisyl da gi
slagame i vadime ot diska), osven ako ne se nalaga, t.e. ako nqma nali4na
pamet za novostartiranite prilozheniq ili ako page-a ne e stanal aged (tuk ne
mi e mnogo qsno kakvo razbirat pod "aged pages" , mozhe bi prestoql
dostaty4no dylgo vreme v ram-a page vse pak se slaga "da spi na swap-a" dori
i da ne sme "short of ram" v momenta)

> Vtoro, dori i naj-trivialnite X programi iziskvat zarezhdaneto na golemi
> biblioteki. Ste bydesh iznenadan kolko biblioteki ima otvoreni na edna
> linux sistema - lsof | grep lib
da taka e:) , no tova e normalno za vsqka unix systema da se run-vat
bezobrazno mnogo executables s linknatite kym tqh libs. (dori i edna
funkcijka da se polzva ot dadeniq lib to toj se load-va celiq, mislq ... za
dinami4no svyrzvane govorq ;)

> Treto, grafichniqt interfejs na KDE 2 si ima svoqta solena cena po
> otnoshenie na CPU time i osobeno RAM. Za neobremeneno polzvane na KDE
> preporychvam equivalent na 500MHz PIII s 192MB RAM, taka che da mozhesh
> spokoino da startirash i drugi golemi programi kato Mozilla i StarOffice.

tuk ne sym syglasen samo za mosta na CPU, vse pak to se spravq po4ti vinagi
kolkoto i da e slabi4ko ... ex: celeron 200-300 susto bi se spravil gladko s
goreopisanite prilozheniq bez da mu migne okoto. Estestveno ima si i nqkoj
CPU intensive prilozheniq kato rip-vaneto na mp3-ki :) , encrypt/decrypt
operations, zdravi math smqtaniq i t.n. togava se iska qko cpu prosto za da
vyrvi po-byrzo/gladko rabotata i ne e losho da se prekompilira suotvetnoto
prilozhenie s optimizations ex: CFLAGS='O3 -mcpu=whatever' , no da ne e
aggressive , stoto vmesto da izpishem vezhdi ste izvadim o4i -> brake the
application (pove4e ot O3  si e napravo nahalsvo i neuvazhenie kym compiler-a
i syotvetnoto prilozhenie :). Eto zasto e huvabo da ima 4ovek source-to dori
i da de znae i da ne mozhe da promeni samiq kod, to za compilaciq v
syotvetstvie s negovite nuzhdi ne e nuzhno da e nqkoj besen guru coder :).

BTW s prekompilaciqta s syotvetnite optimizacii (ne e losho da se ponaprqvqt
malko testove za da se vidi kakvo stava realno) v naj-dobriq slu4aj mogat da
se "izstiskat" nqkolko % (5-10) performance ot cpu -> ne vinagi si
zasluzhava:)

> Virtualnata pamet se konfigurira ot /proc. Mozhesh da prochetesh na
> http://www.bgit.net/?id=5929 kak stava tova. No v tvoiq sluchai edva li

na tazi statiq mnogo se izkefih, nqmashe kak da i "stovarq" kasa bira oba4e :)

> ste pomogne tolkova, kolkoto dobavqneto na extra RAM ili polzvaneto na po
> lek X window manager, kato Blackbox, windowmaker ili zasto ne dori KDE
> 1. Ako ne polzvash X i i486 s 8MB bi ti stignal.

osven tova za nqkoj applications mogat da se tune-nat oste nqkoj kernel
resources taka 4e da se izstiska the best performance ot application-a. Stava
vypros za SystemV IPC default shared memory limits - shmall i shmmax ,
semaphores... primerno mozhe da se uveli4at, no me mnogo , mozhe bi okolo 50%
ot ram, znam li, trqbva da se testva.
 cat /proc/sys/kernel/shmmax
33554432
za linux kernela (2.2 i 2.4) po default maximalnata stojnost za shared memory
segmenta e 32 MB, no syotvetno mozhem da echo pove4e (v bytes).
Mozhe da se uveli4at i broq na  semaphores - sistemata ima nqkakyv kraen broj
semaphores , no mozhe da se slu4i taka 4e nqkoe prilozhenie s startiraneto si
da glutne mnogo golqma 4ast ot tqh (ne mi e mnogo qsno kato ponqtie oba4e :),
sledvat dosta promenlivi kasaesti tqh koito mogat da se uveli4at razumno
(kolko e razumno susto neznam i e spored zavisi, mozhe bi s testove e
naj-dobre da se ustanovi;) . BTW v docs na PostgerSQL naprimer pishe kakvo e
hubavo da se "obqsni" na kernela taka 4e pgsql da se prevyrne v maluk zvqr :)

> Pozdravi,
>
> Vladimir Djouvinov

naj-veroqtno si s nqkoj 2.4 kernel < 2.4.10 , t.e. s starata VM na Rik van
Riel s mnogo slozhni i advanced algorithms, i kudeto sa implementirani nqkoj
dosta stranni vyzhdaniq koga i zasto da se polzva swap-a i ponqkoga se
polu4ava zdrav trashing (razbiraj kernela grabva vsi4ki nali4ni resursi v
momenta za da pravi izlishen swaping, i btw iska swap=2*ram tova se pravi
syznatelno, ne me pitaj zasto ;). Trqvda da se priznae oba4e 4e v 2.4.8 i
2.4.9 tazi VM beshe "vkulturena dosta dosta :)",  no vse pak beshe
replace-nata (prenapisana otnovo, ala 2.2 kernel style) v kernels >= 2.4.10.
Li4no az sum mnogo mnogo happy s novata VM.
eto primerno edin output  na 2.4.10 (untunned)
http://elemag.virtualave.net/files/mysys
kojto ne iska i da poglegne swap-a, pri rabota s X-sovski apps i nqkolko
skromni demon4eta na fona. Swap-a naro4no e > 2*ram za da mu e gadno na
kernela (btw za novata VM ne e zadulzhitelno) no toj ne iska i da znae 4e se
opitvam da mu stuzhnq zhivota, opravq se mnogo kompetentno dori i kogato sym
go prinudil da swapira zdravo startirajki i natovarvajki kvoto se setq :)

Izvod : ako polzvash 2.4 kernels, to neka sa >=2.4.10 , bez 2.4.11 i 2.4.15
stoto za broken poradi mnogo byrz release:). BTW kernel developers maj
naj-nakraq osuznaha 4e ne e sramno da se release-va bavno i poleka :)

--
Greets,
fr11zb1