Re: lug-bg: mnenie za Gentoo

  • Subject: Re: lug-bg: mnenie za Gentoo
  • From: coder@xxxxxxxxxx (Ilian Zarov)
  • Date: 09 Mar 2002 22:59:12 +0200

> Nqkoi izpolzva li Gentoo linux, nqkakvi vpe4atleniq da imate kak raboti
> paketnata mu sistema, dali e stabilen i dali se obnovqva 4esto i vyob6te
> vsqko mnenie e dobre do6lo :)))
 Az polzvam gentoo ot dosta vreme, napylno se prehvyrlih na nego. Raboti
izkljuchitelno dobre. Vsyshtnost package systemata mu (portage) e
nai-golqmoto predimstvo i na neq se krepi gentoo. Portage realno sa
ideite na *BSD ports s podobreniq, napisani na python. Obnovqvaniqta sa
vsekidnevni, s emerge rsync si update-vash t.nar. ebuilds prez rsync
(moje i prez cvs) i sled tova emerge --world update installva vsichki
novi paketi, na koito imash instalirani stari versii. Instalaciqta na
dadena programa stava syshto izkljuchitelno lesno - cd
/usr/portage/category/program; emerge programname-version.ebuild ili
prosto emerge category/program. Hubavoto e, che sam se opravq s
neobhodimite za daden paket programi i gi installva. Vsichko stava ot
source (moje da si pravish i binary paketi za lesno instalirane, no
malko hora gi polzvat :) i kompiliraneto e s posocheni ot user-a CFLAGS,
koeto vodi do optimizirane za systemata. BTW user-a ima vyzmojnost da
izbira chist (oficialniq) linux kernel, ili takyv s patches. Tova sa
nai-chesto patches ot roda na ide, preempt i drugi, koito dosta
podobrqvat proizvoditelnostta na systemata (do skoro kernel-a beshe
pochti izcqlo -mjc, sega se pravi podbor na nqkoi patches).
 Otnosno stabilnostta - vseki paket, za koito ima symneniq che ne raboti
dobre i crashva, se dobavq v package.mask dokato se izqsnqt neshtata.
Obshto vzeto ako ne sa dostatychno stabilni i neobhodimi (naprimer za da
prorabotqt nqkoi ustroistva - zvukova karta i t.n.) alpha i beta
programi ne se vkljuchvat.
 Otnosno ebuilds - ne e trudno pisaneto im. Ima si dokumentaciq, kakto i
shablon, po koito da pravish ebuild-a. Posle gi puskash na
bugs.gentoo.org i sled kato bydat testvani vlizat v portage dyrvoto
(tree).Razgledai
http://www.gentoo.org/cgi-bin/viewcvs.cgi/*checkout*/gentoo-x86/skel.ebuild?rev=HEAD&content-type=text/plain
ima dosta komentari.
 V momenta priemaneto na ebuilds e zamrazeno, stiga da ne sa jizneno
vajni. Gotvim se za Gentoo Linux 1.0 kato update-vaneto ot 1.0RC6 i
po-nagore bi trqbvalo da e bezbolezneno (tova realno shte e update-vane
na portage i nqkoi system paketi).
 Ako imash nqkakvi drugi vyprosi - pitai.

> Pozdravi:Majesty

        Pozdravi,
           Ilian Zarov