Re: Re[2]: lug-bg: Linux Dedicated Servers

  • Subject: Re: Re[2]: lug-bg: Linux Dedicated Servers
  • From: danchev@xxxxxxxxx (George Danchev)
  • Date: Fri, 20 Sep 2002 22:16:57 +0300

On 20 09 2002 17:37, Teodor Georgiev wrote:
> serverite na IBM (ne pomnia tochno koi) mogat da go praviat.
> Pri tiah mozhesh da startirash po nqkolko OS (mislq che do 8) ednovremenno

ami dokolkoto znam to ne e tolkova feature na hardware-a, kolkoto do
software-a. V slu4aq s IBM servers "edi koi si series", se polzva OS koqto
host-va drugi OS'es (t.e. startirat se nqkolko hosted i nezavisimi edno ot
drugo OS images, koito mogat da se vizhdat ili ne - ograni4en broj ili do
iz4erpvane na resursite). Takava e IBM z/VM koqto host nqkolko Linux images i
currently samo taka dolkokoto znam Linux fyrfi na s390/s390x, t.e. vyrhu
z/VM. Skoro vreme oba4e (ili ve4e e taka) ne bez pomosta na IBM (hardware-na
i software-na s kernel patches estestveno) Linux ste vyrvi samostoqtelno
_natively_ na vsi4ki tehni servers, t.e. bez posrednici kato z/VM (i podobni
low-level OSes). T.e. ste mozhe da minesh samo s zelqzo na IBM (bez kakvato i
da e OS ot tqh) na koeto ste use-vash native GNU/Linux i/ili AIX (po
zhelanie). E, UML predstavlqva Linux kernel pod koito se startira/host-va
mnogo drugi Linux images, s edi kvi si prava...  (pod koito ot svoq strana
neznam dali mogat da se startirat vposledstvie oste linux images, stoto nali
i te sha imat UML support v kernel-a  ?), no pyk pyrvite hosted images ot
svoq strana dori mogat da bydat clusterirani (abe ludnica).

Koj se scale better ? zavisi kak i na kakvo ...  vse oste AIX i Solaris
uplytnqvat po-dobre svoq firmen hardware (s amnajse CPU-ta na edna edinstvena
machina, i osobeno ako multi-processinga e symetric - a tova mnogo trudno se
upravlqva, stoto razni CPU mogat da izpylnqvat edna i systa kriti4na 4ast ot
kernela i ako nema kontrol (locks), stava boza), no Linux maj gi nastiga
byrzo ... maniqta oba4e e clustering-a (razni vidove) obiknoveno osobeno
atraktivni sa evtinite x86 boxes, a ponatam i/ili ot ia64 i/ili x86-64 - tuka
pri clustera ne sym mnogo zaposnat no maj Linux gi izduhva .......

....... ammm gore pri mostno scalirastite se SMP kone na skypi arches (1
machine, amnajse CPU-ta - symmetriced, t.e. peered/raznopravni, bez master
CPU koito da se grizhi za sync-a, za tova kernela gi lock-a v strogo
opredelen red) smqtajte i BSD/OS on Sparc naprimer (koqto ne poznavam, az i
drugite ne gi poznavam de ;-). Kato pribavim i hyperthreading pri nqkoj
CPU-ta (ne e samo Xeon-a kojto shedule-va 2 virtual cpu, na edi koj si Cray
hardware-no se shedule-vat do 128 virtual cpu-ta v edno physical cpu, i
UNICOS gi use-va bezsramno vsi4kite, problema e 4e za sega samo tazi unix OS
gi use-va, to ne e samo do OS-a de, i apps trea znaqt kak da se vyzpolzvat ot
HT aware kernels/cpu's), i kato pribavim i NUMA arhitekturata (koqto e
realizirana ot 4asti i v Linux kernel-a) i stava slozhno ... da si razpoznaem
kolko OS-a (OS images) imame runnati v momenta na zhelqzoto ... i kak sa
bind-nati/vyrzani ako sa vyobste...

tova mislq 4e e interesno ... prostete mi greshkite, ako ima ;-)

--
Greets, fr33zb1
[catching up with Sid (the boy next door who destroyed toys :-)]