Re: lug-bg: LIR & in-addr.arpa problemi

  • Subject: Re: lug-bg: LIR & in-addr.arpa problemi
  • From: teodor@xxxxxxxxxxxxx (Teodor Georgiev)
  • Date: Sun, 23 Feb 2003 00:14:11 +0200

----- Original Message -----
From: "Vesselin Kolev" <vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
To: <lug-bg@xxxxxxxxxxxxxxxxxx>
Sent: Saturday, February 22, 2003 4:19 PM
Subject: lug-bg: LIR & in-addr.arpa problemi

> Poniatia
>
> LIR e sykrashtenie na Local Internet Registry - Localen Internet Register.
> Negova cel e da se grizhi za obezpechavaneto na klientite s IP adresni
> prostranstva na localno nivo i da osyshtestviava adresna regulacia. V
> syshtoto vreme LIR e i pylnomoshtnik za registrirane na in-addr.arpa
> domainite prilezhashti kym razdadenite mrezhovi prostranstva (nai-
> malko za mrezhi ot class "C", t.e. /24).

http://www.ripe.net/ripencc/faq/reverse/index.html - eto i edno dobro FAQ na
RIPE po vyprosa.

> Specialno za Bulgaria, RIPE predostavia na vseki nash LIR adresno
> prostranstvo, s koeto toi mozhe da operira, t.e. da razdava. Obiknoveno
> roliata na LIR se izpylniava ot ISP.

neka da dopylnia - LIR'a mozhe da operarira v poveche ot edin region (nie
naprimer
razdavame IP'ta v poveche ot 8 strani). V sluchaia zashto ISP-tata sa LIR...
Tova e zaradi t.nar. PA adresi (Provider Aggregatable) i PI (Provider
Independent).
ISP-to e LIR i razdava v 95% IP adresno prostranstvo na klientite na
negovata
mrezha, koito posle anonsira grupovo kato sumaren block (nai chesto /19).

> Edin ot dobrite LIR v Bulgaria za momenta e LIREX.

I Mobikom. BTC syshto uchudvashto grizhlivo poddyrzhat IP adresnoto si
prostranstvo. Makar
che i tam ima propuski. Kato

inetnum:      213.16.32.0 - 213.16.63.255
netname:      BG-BTC-20011128
descr:        Bulgarian Telecommunications Company Plc.
descr:        PROVIDER LIR

A ot ne chak tolkova dobrite (neka da ne gi kriem): Digsys, ITD, Intech,
InterBGCom, Mtel.

Eto vi edin primer kak Mtel sa si opisali vsichko v edin object:

inetnum:      213.226.0.0 - 213.226.15.255
netname:      M-TELNET-MAIN
descr:        Main network including servers and
descr:        communication equipment located in Sofia
descr:        as well as in the country.

Tuk vlizat i dial-up'ite i vsichko. Prosto super amatiorshtina.

> [...]
> managiraha prostranstva /16. T.e. na tiah im se predostaviashe segment
> mrezha ot class "B" (t.e. 255 mrezhi ot class "C"). Edin ot tezi
last-resort
> LIR biaha Digital Systems. Primer za adresno prostranstvo zadeleno za tozi
> last-resort LIR e 193.200.0.0/16 ili 193.68.0.0/16.
> Sled tova RIPE reshi da prekrati deisnostta na tezi last-resort LIR i
zapochna
> da razdava segmenti /19 i po-malki (no nai-malko /24). Taka vseki
po-goliam
> dostavchik mozhe da stane LIR. No dnes LIR ! = last-resort LIR (prichinite

Ot  ~18 meseca RIPE registrira LIR samo ako opravdae kato nachalo minimum
/20 (t.e. 4096 IPta)>

> [...]
> maximalen kratyk srok da podade zaiavka v RIPE za delegirane na syotv.
> in-addr.arpa domain. Na priaktika LIR mozhe da napravi tova oshte sled
> alokirane ot strana na RIPE na neobhodimoto mu mrezhovo prostranstvo.
> Samiata klient, na koito LIR predostavia mrezha ne mozhe da zapochne
> procedura po delegirane na in-addr.arpa. Prichinata e, che toi niama LIR
> identifikator i RIPE prosto niama da razgleda molbata mu.
>
> * * *
>
> Za da proverite dali delegiraneto na porazhdashtia domain e izpylneno
> izpratete zapitane kym ns.ripe.net ot tipa:

a mozhe i prosto da otidete i polzvate web interface'a im.'

http://www.ripe.net/ripencc/pub-services/db/whois/whois.html

> Ako poluchite authoritativen otgovor za serverite za imena, znachi
> LIR-a si e svyrshil rabotata i ne bi traibvalo da ima problemi da vi
> se delegira klasovo ili bezklasovo vyporsnata syotvetstvashta na
> in-addr.arpa domaina mrezha.
>
> * * *
>
> Ako vse pak imate neiasnoti i sled tozi posting, mozhete da mi pishete
> na lichnia mail za vsiakakvi podobni problemi. Shte se postaraia da vi
> pomogna, no ne ochakvaite ot men da otida i da se karam s LIR.

pored men triabva da ima neshto kato "stena na pozora". Samo taka mozhe
da se pritisnat myrliavite LIRs da si opraviat bakiite.

A i klientite imat pravoto da znaqt koe ISP-LIR kak si vyrshi rabotata. Pri
korporativnite klienti tova e edin opredeliasht faktor za izbor na
dostavchik.
I posle shte spesti mnogo nervi, gnevni telefonni razgovori i e-maili.

A klienta vmesto da se kara s LIR mozhe prosto da drasne edno pismo na RIPE
i da se oplache, che poradi "merki za sigurnost" mu e otkazano bezklasovo
delegirane na obratna zona.