Re: lug-bg: openSSH - barz vapros

  • Subject: Re: lug-bg: openSSH - barz vapros
  • From: Vesselin Kolev <vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 16 Oct 2003 14:27:29 +0300

Въпросът беше бърз, но отговорът май закъсня доста, тъй като
имах работа. Съжелявам за това.

Файлът с правилата, които iptables чете при стартиране (тук
стартиране разбирай като прочитане, т.е. iptables не се стартира
като демон) се намират в /etc/sysconfig/iptables. Всъщност ти много
лесно можеш да провериш това като отвориш скрипта управляващ
зареждането/изчиставането на правилата. Този скрипт се намира в
/etc/init.d/iptables. Като го отвориш с някой текстов редактор ще видиш,
че в него има следния ред:

IPTABLES_CONFIG=/etc/sysconfig/iptables

Това е указателя къде се намира файла с правилата. Строго
непрепоръчително е на "първо четене" на дистрибуцията да пипаш
по скрипта. Само чети.

Така, сега идваме до същността на въпроса. В този файл с правила,
който споменах, има по едно правило на всеки ред. Самият файл е
разделен на секции като всяка секция отговяря за дадена таблица.

Стандартно имаш 3 таблици - filter, nat и mangle.

За всяка таблица имаш инициращи редове. Примерно:

*filter
:INPUT ACCEPT [0:0]
:FORWARD ACCEPT [0:0]
:OUTPUT ACCEPT [0:0]

Първият ред ти дава информация за името на таблицата, за която иде
реч. Останалите три са за веригите по подразбиране и за полтиките по
подразбиране във всяка една от тях. Накрая следва инициращия брояч.

След тези три реда следват самите правила за конкретната таблица.
Правилата за една таблица следват редовете надолу докато не се укаже
някъде друго име на таблица. След указването вече се следва новообявената
таблица и т.н.

На практика, ако няма да правиш сложни конфигурации, а ще работиш
като с работна станция, най-лесния начин е (както Борис Йорданов писа),
да се използва инструмента lokkit. Стартираш като root:

# lokkit

и ще се появи един конзолен мениджър на правила. Избери бутона
Customize и ще видиш какви услуги можеш да филтрираш. Мисля, че
подобна картинка ще си виждала още в процеса на самата инсталация.
Размаркирай си сега SSH порта, натисни OK и после пак OK и настройките
ще влязат в сила. Разбира се добре е ръчно да рестартираш iptables (пак
да подчертая това не е рестартиране на демон, а е изчистване на таблиците
със старите правила и прочитане на новите правила):

# service iptables restart

Мисля, че това генерално трябва да реши проблема ти. Ако искаш да
задълбаеш повече в netfilter, е добре да прочетеш нещо от типа на

Packet filtering - HOWTO

макар, че можеш да ползваш и други документи.

  Поздрави
    Весо