Re: lug-bg: Satelite internet???

  • Subject: Re: lug-bg: Satelite internet???
  • From: Vesselin Kolev <vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 16 Dec 2003 21:15:07 +0200

Nikolaj Dimitrow Yurgandzhiew wrote:

| Някой пускал ли е двупосочен сателитен интернет? Интересуваме как
| стои въпроса ако имаш собствен маил сървър през тази връзка ще
| работи ли. Сащо така DNS
|
| Благодаря предварително.

По принцип подобен проблем не бива да съществува, ако през сателитната
връзка правиш двупосочност на свързаност за дадено адресно пространство.

Ще опиша на кратко вариантите, които можеш да срешнеш. Аз не знам
точно какъв е твоя случай, но мисля, че се вмества в един от
посочените по-долу.

1) Разполагаш със собствена AS

Предполага се, че си направил адресна алокация в RIPE, съставена е
твоята AS (включваща най-малко мрежа от клас C), описват се маршрутите
и по подразбиране експортирането (uplink) се прави през сателитния
рутер или линк на сателитния доставчик. Ако можеш да си договориш с
българските ISP допълнителна маршрутизация, това също трябва да се
опише в маршрутните таблици за твоята AS в часта за експорт.

Входящият канал може и да не минава през същия доставчик. Т.е. можеш
да ескспортираш пакетите си през един и да ги импортираш през друг
сателитен доставчик. Това е асиметрия на канала и няма проблем също да
бъде направена и да я има в маршрутите за AS.

2) Нямаш своя AS, а имаш мрежово пространство от някоя AS, която в
общия случай не се експортира през сателитния uplink

В този случай през uplink връзката преминава изходът само от тази
мрежа. Трябва да има споразумение със сателитния доставчик през
неговия рутер да преминават за последваща маршрутизация изходящите
пакети от твоята мрежа, но не и от цялата AS, част от която е мрежата
ти. Ще е малко трудно да организираш импортния канал в този случай.
Причината е, че ще трябва да се прави суб-AS маршрутизация, която на
практика никой няма да ти направи. Т.е. ще трябва да приемаш през
рутера на собственика на AS, от която е твоята мрежа.

3) Нямаш своя AS, а имаш мрежово пространство (дори и само един IP
адрес), което ти е предоставено от сателитния доставчик

Този вариант е най-смислен. Така няма проблеми с никакви суб-AS
делегирания. Не е нужно в общия случй да си свързан към никой друг
наземно действащ ISP около теб. Приемаш и изпращаш пакети през
сателитния доставчик. Не би трябвало да имаш асиметрия.

Проблемът с DNS и SMTP  не стои в описаните по-горе случаи, освен ако
няма филтри, които да препятстват тези протоколи.

Един възможен двупосочен сателитен доставчик за територията на
България е Taide.

~  Поздрави

PS Не знам дали вече си си купил техниката или ползваш купена от друг
такава, но ймай предвид, че двупосочният Интернет канал е едно доста
скъпо удоволствие. Освен, че е скъпо, то налага и по-голямо
времезакъснение на отговорите в рамките на сесиите и е нужно да имаш
предвид това, ако ще пускаш VoIP. Създава се едно доста дразнещо и
продължително ехо. Понякога девиациите стават доста големи и изобщо за
VoIP не е подходящо. Но за SMTP и DNS става.