Re: lug-bg: Satelite internet??? - Sory za nedoglejdaneto

  • Subject: Re: lug-bg: Satelite internet??? - Sory za nedoglejdaneto
  • From: Vesselin Kolev <vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 18 Dec 2003 12:54:35 +0200

Vesselin Kolev wrote:

|  | SAT-още може да имеме ... Small, Medium, Big и Very Big ми се
| види | твърде easy ;-) не се шегувам интересно ми е и питам
| термини. | Сателитните интернет комуникации могат да се разделят в
| три категории:
|
| 1) bi-directional
|
| Включва стандартите: VSAT и DVB-RCS
|
| -> VSAT - Very Small Apperture Term -> DVB-RCS - Digital Video
| Boradcasting - Return Channel via Satellite
|

| 2) UniDirectional Link
|
| От своя страна в този стандарт влизат:
|
| -> UDL network connection Включва разработката UDLR -
> [...]
Само да се допълня (знам, че Георги Данчев обича да задълбава в нещата
докато ги разбере, а това го няма много много и Интернет или поне не
се намира лесно по ключови думи). Може да пропусна обедната почивка:)
Но това е интересна тема.

Работата на IETF по реализацията на това RFC3077 е започнала през
1998, пуснали са първото работещо решение през 2000, а аз видях такова
решение чак през 2001 (в края). Работата там не е лесна. Такова
надлъгване с рутерите не е имало май в друго RFC.

Първо за протокола GRE за изграждане на IP тунели в слой 2. В UDL
схемата се използва GRE за да се направи тунелен механизъм на
предване, известен още като LLTM - Link Layer Tunneling Mechanism и
споменат във въпросното RFC3077. Идеята е да се скрие от ядрото т.нар.
unidirectional link. В противен случай трябва да се използва рутер
(ако линка не се скрие от ядрото). Е, основната идея на проекта е да
не се използва рутер за да може да се предват директно пакети по
unicast протоколи като RIP, OSPF, IS-IS и др. Що се касае до
мултикаст, може да го има и да го няма (това да го има е борба "тежка
категория", на която едни фенове в София отделиха 3 месеца от живота
си :)) без да затъпеят до нивото на борец). Забележете, че такива
проблеми с надлъгванията с рутери няма при VSAT и DVB-RCS.

А да, горе е изпусната дефиницията на LLTM. Това е схема, при която
изпращач-рутера само дава интерфейс, а приемач-рутера само приема
интерфейс. Сега ще направя една схема (не се сърдете, ако не се вижда
добре, но от никъде на можах да я намеря като линк, нямам време да
ровя из Интернет и ще използвам невероятно скромните си онагледяващи
спокобности да опиша как UDL преминава в BDL (bi-directional link)).
Жалко, че Данбо не пише в този лист. Може да ви зарине с информация по
тези въпроси. Аз съм с по-скромни познания. Та схемката UDL<->BDL  е
следната:

- - имате двама участника в схемата (Feed и Receiver). За Receiver
приемаме приемната станция на замята
- - етап 1 : пакет тръгва от приложение на Receiver. Receiver го
енкасулира (пакета си излиза от приложението, от TCP слоя преминава в
IP и се капсулира) и по GRE тунел (но по наземен или друг канал) се
изпраща на Feed;
- - етап 2 : енкапсулирания от Receiver пакет по тунела стига до Feed.
Той го декапсулира, преминава се през IP слоя, достига се до TCP и там
пакета си отива към приемащото приложение.
- - етап 3 : Feed е обработил заявката/пакета и връща отговор на
Receiver. Отговорът се предава по GRE тунела към Receiver през
сателитния приемник с цялото обяснено по-горе лъгане на рутера и т.н.

Етап 1-2 е изпращащия менанизъм. Етап 3 е UDL схемата. Заедно събрани
етапите 1,2 и 3 правят BDL.

По-просто не можах да го обясня.

Малко повече. IETF имаше работни групи (не ми се търси да видя как им
е името, но на www.ietf.org в тематичните списъци може да бъдат
намерени) дето писаха RFC2488 и RFC2760. Там е описан стандарта
TCPSAT. Едно следствие от тези разработки е нова VSAT подобната
платформа наречена DVB-RCS. Целта на DVB-RCS е да създаде евтина и
лесно приложима технология за bi-directional сателитни връзки.
Постиженията са такива, че може да се прави връзка с наземни антени с
размери от около 60-90 см в диаметър. Хората твърдят, че forward
скоростта можела да стигне 30 Mbps, но това сигурно е ако си на
екватора и си под сателита точно за да може пътя на вълните през
атмосверата да е най-малък. Uplink скоростта е до 2 Mbps. Това също
при малко идеализирани условия. Там си има две схеми на свързване: hub
към terminal или terminal към hub. Hub към terminal осигурява до 30
Mbps (сиреч от сателита към наземната станция).

И т.н.:)

~  Поздрави