Re: lug-bg: undelete unerase za linux

  • Subject: Re: lug-bg: undelete unerase za linux
  • From: George Danchev <danchev@xxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 12 Feb 2004 12:55:10 +0200

On Thursday 12 February 2004 10:42, Minko Markov wrote:

> Kakvo znachi "zanulyava", prezapisva sektorite s nuli?
>
> Tova ne e verno,  ponezhe mozhe da ima nyakolko
> hard linka kqm fayla i togava rm prosto maha edin ot linkovete.

syglasen. stoto ext3 v vsy4kite si tri rejima vinagi goni da sync-va data-ta v
main fs-a, osven v journal file-a. Pone az ne vijdam kak moje da se "hvane"
ex3 kernel driver-a v mode=ordered (default) v systoqnie kogato sled rm da e
ostanalo nesto ot iztritiq file.

> Ako ima samo edin hard link, *mislya*, che rm pak ne trie samite
> sektori na sqdqrzhanieto, a gi markira kato svobodni. Az sqm na
> ext3fs i iztrivane na film ot 700MB stava prakticheski momentalno,
> s minimalna aktivnost na diska. Ako go prezapisvashe s nuli,
> shteshe da e dosta po-dqlgo -- sqdya po tova, kolko otnema da
> se napravi cp ili mv na takqv file i kolko shumi diska pri tova.

rm e easy otkym IO activity stoto prosto v inode-to na file-a (dori i golqm da
e toj) se vpisva 4e nqma nisto ot edi koj si do edi koj si secror. Kogato se
creat-va nov file s cp togava se pishat i samite data. Tova bez zna4enie
journal fs-a i v kyf rejim raboti. Komandata mv systo e easy kogato e v
ramkite na edin fs, zastoto togava file data-ta ne se pipat vyobste a pak se
pipa v inodes na stariq i noviq file, kato se ukazva 4e ve4e noviq file e v
edi koj si sectors, moje da e v nqkolko takiva par4eta "ot-do" kato sectors.

> PS    Tezi dni vidyah diskusiya na kernel mail lista za ext2 i eventualno
> recovery na informaciya sled rm (samo che celta tam e tochno obratnata,
> da se napravi info-to nedostqpno sled rm)
>  http://marc.theaimsgroup.com/?t=107530849500003&r=2&w=1
>  http://marc.theaimsgroup.com/?t=107530849500003&r=1&w=1

wipe -- A UNIX tool for secure deletion
http://abaababa.ouvaton.org/wipe/
(bez zna4enie filesystem-a)

rabotata na tozi util moje da se integrira v samite filesystem drivers v
kernel-a i v /proc da ima promeliva s koqto da se aktivira ili deaktivira,
stoto ako e samo aktiviran ste vi pisne da 4akate da se pishat nuli otgore
vyrhu iztritite sectors ;-)

--
pub 4096R/0E4BD0AB  2003-03-18  <keyserver.bu.edu ; pgp.mit.edu>
fingerprint 1AE7 7C66 0A26 5BFF DF22 5D55 1C57 0C89 0E4B D0AB