Re: Re: lug-bg: fdisk BUG ???

  • Subject: Re: Re: lug-bg: fdisk BUG ???
  • From: dgt_it dgt_it <dgt_it@xxxxxx>
  • Date: Thu, 29 Apr 2004 20:44:44 +0300 (EEST)

*** Ами да, не се усетих ;) Извинeте ... (ако това би могло да ме извини) ***
*** Ето го отново - доста подробно описано и премисляно :) ***

Здравейте имам подобен на следния проблем

http://lists.debian.org/debian-boot/2000/debian-boot-200005/msg00070.html

Хардуер: ASUS P4P8X (i865P) , Intel P4, 256MB DDR400, ATI R9100
1xMaxtor 80GB , 7200rpm , IDE ATA133 , 8Mb cache ...
важната част вслучея: adaptec 2940UW (+ 1 x WDE 4360 ( 4.3GB SPI/SCSI-3)

Система: Debian GNU/LINUX unstable - всичко е последни пакети !
Ядро 2.6.5 (без подръжка на aic7xxx , only ide-scsi / emulation & basic scsi support!)

*** направих low level format през контролера на въпросния scsi хард диск , преди каквито и да е било опити да го подкарам
на каквато и да е ОС ***

И заради това , че ядрото ми няма необходимия scsi support си пуснах 2.4.18-bf2.4 ядро(то) - инсталирано от инсталацията на Дебиана - т.е почти всичко го има като модули. Прочетох доста информация относно контролера , диска и контролера как да се инсталира и какви проблеми мога да имам под Линукс. Настройх го както счетох за добре и си боотнах 2.4.18-бф2.4. И да , контролера се разпозна , хард диска се разпозна , дотук всичко е на 6.

Проверявам dmesg - looks got :)

Така cfdisk /dev/sda -> няма партишън таблица, да използва ли празна такава -> yes , правя един дял - 4.3GB - давам write -> yes , казва ми всичко е ок , давам юит ( :) ). Но дефакто партишън не е създаден ?!.

Пишеше може да се наложи да рестартирате , за да се възприемат промение - по смисъл, но аз не рестартирах .
Еми казвам си ОК , хубаво . Дай пак.
Отново правя партишъна , записвам го и не проверявам таблица нищо , направо ребоот , зарежда линукса , пак няма партишън ???
И търся в гооглето и намерих линка горе .

Явно не е от fdisk/cfdisk-a - виж по-горе системата / ОС , последно е всичко , а казват , че проблема е оправен и като гледам датата :) Значи остава ядрото , еми не се замислих много , прекомпилирах си 2.6.5 с необходимите модули/драйвери/ support и боотвам.

Не се разпознава ХДД-то ??? Гледам опулено - наистина странно . Толкова документация бях прочел , за този контролер, че предварително даже знаех повечето му възмножни проблеми с линукс :) Намалих скоростта на трансфера - според даваната грешка от SCSI модула си личеше , че е това , но защо ... Не съм овърклоквал контролера - хах , хдд-то е SCSI3-SPI.

40MB/s трансфер е указан на контролера, кабела си е 68пин , 16бит , всичко точно ?!.
Гледам, чудя се . Намалих скоростта на следващата възможна - 32мб/с и тръгна , да се чуди човек ? / разпозна се

** max 40MB/s // min 20MB/s - може да се укаже на контролера като трансфер , общо четри стъпки
40 , 32, 30 , 20 , ако не се бъркам за степен 30 или беше 26 - не е важно ;) **

Добре направих си partition - ok , наистина вече стана , исках да му пусна hdparm -t /dev/sda1 и заби :( ??? тотално !!!

Пробвах многооооо настройки на контролера и самия софтуер / като ядро / и с 2.4.18 и с 2.6.5 , но ако трябва да описвам всичко .., нали разбирате , описвам най-важното ...

Идеята е , че в крайна сметка пуснах media check при дадени / едни от многото/ настройки на контролера hdparm-a изрева read() грешка в I/O и аз се стреснах жестоко :)) /при всички други случей или увисва само то , или забива цялото пс/ и се сетих накъде отиват нещата , е то беше и логично .
Bad sectors или хдд-то си е заминало ..., или настройките на контролера , но щом партишън правя !?.

* A като го подкарах някак си при един от опитите с 2.6.5 почнах да копирам една дир. 2.1ГБ и се копира до 30% някъде и изрева някаква грешка само че неможе да копира ни как , ни защо , ни какво - чрез konqueror !???!. *

Така пускам Media Check от контролера. SCSI Select е програмката / от ~биоса на туй чудо - контролера ;) / и ми изкрава още на 1-ви сектор грешка да го remap... нещо си , не го запоминих точно , но смисъла си беше "repair" , оправи , премаркира , реадресира , така че да не се ползва - сещате се ;) Ами давам YES - е да ама ми извади една грешка нещо от сорта "Грешка при комуникация , аз пращам запитване нещо си , той ми връща нещо, което аз не очаквам/очаквах да е така " и адреси на даденния сектор в/на харддиска и още някакви :(

Викам си Линукс rullz :) И ще го сканирам за badblocks - ок , допитах се с гоогъл , попитах Ясен aka Turin , на който благодаря за помоща , че ме насочи в правилна посока.
От една уеб страничка , в която се обясняваще точно как и какво да правим за badblocks взех тази команда , разкарах партишъна , за да стане по-бързо и ето я командата:

 badblocks -b 4096 -c 16384 -w -s /dev/sda

Записа ги сравнително приемливо бързо - тестовите инф.
Чете ги ужасно бавно :(
И е гореееееееееееееееещщщщщщщщщщщщщщщ хард диска!! Направо се изгорих :( Сложих му един огромен вентилатор и сега е почти студен откъм чиповете ! Но пак скоростта на прочитане за сравняване на инф. е мноооогооо бавна. :(

Въпроси:

I. Важните.:
1.Има ли надежда за хдд-то като вземе предвид какво стана при Media Check-a :(
2.Защо на 40МБ/с не разпознава хдд-то , бях чел , че при грешката , която ми даваше - немога да я намеря сега; това е от прекалено големия "трансфер" / шина и т.н , т.е да се намили трансфера ? Даже на едно място  беше написано да се мине от 16бита на 8бита , а тогава скороста повече от 20МБ/с как ще стане ??? т.е няма как , т.е защо става така като явно и контролера , и хдд-то са мислени да работят на 40МБ/с , нищо че хдд-то не е много редовно , както си личи :)
3.Някой , ако е рабитил с някой контролер от серията адаптек 29хх , 294х (хх) да даде един съвет или ако му е направил впечеталение някакъв проблем , с който се е сблъсквал да сподели :( , ако може :))

II. Маловажни.:

Под 2.4.25 и 2.4.26 посмъртно хард диска не се разпозна , пробвах и с old support / driver и с новите и не, и не :(
Контролера се разпозна с aic7xxx , но не работи , с един модул , ахх забравих му името , но не стария , а нов(ия) пак се разпознава , но само контролера :( Някой да има опити , т.е , ако е подкаравал този контролер работещ с това ядро , значи
вероятността хдд-то да ми прави всички мизерии се увеличава много , макар че може и софт. проблем да е бил.
Най-вече това го казвам просто като информация , че съм пробвал и с тези две ядра ?!.

Надявам се този път да съм го написал ясно , ако ли не ... хех пак ще редактирам :)

В момента тече , както казах сканиране за badblocks чрез командата по-горе и много бавно ги проверява , ето докъде е стигнал след около почти 2 часа работа ...

PC1:/# badblocks -b 4096 -c 16384 -w -s /dev/sda
Testing with pattern 0xaa: done
Reading and comparing: 0       0/  1064396
165   165/  1064396
166   166/  1064396
167   167/  1064396
168   168/  1064396
169   169/  1064396
170   170/  1064396
171   171/  1064396
172   172/  1064396
173   173/  1064396
174   174/  1064396
175   175/  1064396
176   176/  1064396
177   177/  1064396
178   178/  1064396
179   179/  1064396
180   180/  1064396
181   181/  1064396
182   182/  1064396
183   183/  1064396

Като забелязвам и това , че хард диска работи 1-2 мин и спира , т.е нешуми , а иначе не е тих и особено като се изключва е като кацащ изтребител ... :) и :(

Ahh спрях вентилатора , голямичък настолен - не пс вентилатор за кутия или някакъв такъв, домашен вентилатор - незнам точно
как се наричаха и взе , че се разчегърта , та да не би да съм го замразил :))) хахаха е не разбих се , това вече почва да ме подлудява ???з Хмм изчаках го около 10 мин. да видя дали ще икара нещо ново като бад сектор , а дано да са само тези :)

ПС: щях да го пусна и на повече блокове / сектори , но просто нямам повече физ. памет :) Дебиана я използва от-до и чак после swap-а (а някой дистрота незнайно защо за мен правят обратното , а ядрото си е основно същото , нали така ?) , а честно казано къде АТА133 , която развива 60Мбайта/сек (т.е swap-a), къде е ДДР400@400 на CL2.5-3-3-7 и т.н :)
Макар , че и трансфера не е чак толкова голям , но така реших ;)

едит: а изкара още

184   184/  1064396
185   185/  1064396
186   186/  1064396
187   187/  1064396
188   188/  1064396
189   189/  1064396
190   190/  1064396

едит2: абе наистина възможно ли е , чак толкова да съм го охладил , жестоко се съмянвам ??? Защото сега много се разчегърта и определено "върши работа". Нещо определено не ми харесва този хард диск (как се държи), но идеята ми е да маркирам лошите сектори и после да му направя един партишъм , и 1ГБ ме у-ва :)) колкото за 98 , защото така трябва да изглежда накрая (засъжеление :)).

Благодаря за търпението , че прочетохте цялото ми писмо ;) Благодаря Ви предвритено !

 ВАЖЕН последен едит: забравих да кажа преди мене поне 2-ма са го мъчили този контролер с това хдд , и едниния даже си е играл да му сменя биоса , незнам точно какво е правил , каза , че не е много добре с англ и не е разбрал там нещо , но флашнал биоса , после нещо форматирал , после хдд-то изчезнало не се разпознавало и т.н, възможно е да не е сложил и правилен биос. Мисля да го флашна за всеки случей .

и засъжеление или не това ми е първи сериозен допир с SCSI - но за всичко си има 1-ви път