lug-bg: Re: Re: lug-bg: Мега тъп въпрос за Дебиан

  • Subject: lug-bg: Re: Re: lug-bg: Мега тъп въпрос за Дебиан
  • From: Dimitar Tomow <dgt_it@xxxxxx>
  • Date: Sun, 4 Jul 2004 19:48:19 +0300 (EEST)

 --------------

Здравей ;) Постарах се да прочета всички писма по темата ти и доколкото я разбирам имаш нужда от начин за указване на променливи на средата независимо от начин на логин в системата ;) :?

Мисля , че твоя отговор се крие във файла profile, също така последната работа му е да е изпълни съответния файл ~/profile-private (/home/someuser/profile-private).

Надявам се , че точно това ти е трябвало :)

пп: Засъжеление не се намира много лесно информация за този/тези файлове -> колкото и странно да звучи това !

Едно цитатче:

The /etc/profile file contains the setup commands and environment changes common to all users.

След това обаче немога да разбера - защото няма ни след с apropos , камоли да уцеля нещо с man/whatis; дали нещата в .profile-private се изпълняват с роотски привилегии -> едва ли , защото доколкото ми стана известно:

/etc/profile - по подразбиране е файл , който има права само роот потребителя и си съществува по подразбиране в един Линукс. Но (!!!) личните профил файлове не са задължителни и ги няма по default (това подразбране нещо не ми се връзва като default по смисъл, дайте идея :( ) => се създават или от роот , или от самия потребител => 'нещата' вътре нямат привилегии на изпълнение на супер потребител.

Но първата ми идея - преди да разбера за profile-private; ми беше, че във profile стартираш една програмка във фонов процес (може би :?), която
чрез един switch(юзер) добавя дадените променливи към / за системата ...
:) И това ще е възможно за тази програма , защото всичко изпълнено от profile се изпълнява доколкото разбра с права на root.

------------------------ дотук е по-ясната и важна ЧАСТ! ----------

пп2: засъжелени не съм много наясно със системните акаунти използвани при стартиране на системата -> всимисъл хубаво ядрото стартира /sbin/init или каквото му кажа чрез init=... , но с кой юзер :? Потребителя роот ли изпозлва , съмнявам се (от съображения за сигурност ВСЕ ПАК!), по-скоро някакъв акаунт към групата на роот или staff (?), видях , че dir:home ползва user root , group staff. Така де несъм наясно със системните акоунти и (по-важното) защо повдигам този въпрос -> "кой потребител 'стартира' profile" :? :))

--------
Сега остава и да не съм разбрал темата/идеята ти и да съм Ви накарал да прочетете толкова редове :| Едно предпазно 'Извинете' :)

пп3: И въобще цялата исторя със стартирането на системата / процеса на зареждане е много интересн /, но за да получиш пулна информация - която аз търсих в Гоогле и книги, но; трябва да погледнеш сорс кода на ядрото и да проследиш "движението" ... Просто защото (според мен) има доста голяма част необяснена/неописана, макар и свеждането до 'простичкото' kernel -> /sbin/init -> inittab -> init level -> /etc/init.d/... -> profile + ~/.profile(~/profile-private) :)

И въобще дадох ти (може би) отговор, "зададох 3тона въпроса" ... Надявам се да не съм замотал писмото и да е станало неясно ... Теглих му няколко прочита и редакции надявам се да съм бил полезен :)

pp4: ей щях да забравя -> в крайна сметка не соказа "Мега тъп въпрос за Дебиан" :)) Не се подценявай :)