Re: lug-bg: PKI

  • Subject: Re: lug-bg: PKI
  • From: "Nikolay Nedyalkov" <nikolay@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Sep 2003 00:10:20 +0300

Здравей Димитър,

Похвално е че си прочел целия закон - доста неразбрано е написан. :)

За съжаление си си направил грешни изводи, но затова и питаш в листата.

> Здравейте!
> Имам следното питане: каква е разликата между електронните подписи
> издавани от Банксервиз/Стопанската камара, Информационо обслужване и
> тези персоналните по 10-15 долара издавани от Geotrust/Verisign?
Българските CA отговарят на ЗЕДЕП И защото са проверени и регистрирани от
КРС.
Никое  чуждо CA не е. (за момента).

> От ровенето до сега в ЗЕДЕП и питанията по телефона разбрах следните неща:
> нашите СА издават три чешита сертификати: универсален - за
> е-правителство и пенкилерско подписване, е-подпис -важащ само за
> чужбина и е-подпис за рамките на България.
> По смисъла на ЗЕДЕП всяко СА признато в собствената си страна е
> равнопоставено на българското.
> Тук идва и следващия ми въпрос: Може ли човек да си купи сертификатите
> за по 10-15 долара и да си ги набие на смарт карта, ако не му е
> притрябвало да ползва правителствените услуги?
Разликата между различните типове сертификати е голяма. От друга страна си
задай
следния въпрос :

"Как се записват данните на едно юридическо лице в X509 сертификата ?"
Отговора е, че във всяка държава имат различен формат, различен подход, не е
казано примерно, че
BULSTAT е нещо от световно ниво или с две думи отговора на въпроса ти се
състои в това, че тези сертификати
или по-точно профили на сертификати са направени с оглед да удволетворяват
исканията в ЗЕДЕП и няма до момента
"външно" CA, което да "генерира" такъва профил сертификати специално за
България.

>  Другият вариант е да си генерира сам такова чудо и да си го пльокне
> сам на картата.
По ЗЕДЕП частния ключ не трябва да напуска смарт картата. В твоя случай, той
не само, че е напуснал
ами дори не е генериран от нея.

> Бихте ли препоръчали определена марка смарт карти или какво да търся
> ако реша да си генерирам сам такива за собствени нужди? OpenPGP keys
> на флаш също е вариант.
Смарт карти мога да ти препоръчам много - като модели, възможности, но първо
трябва да ми кажеш какви нужди имаш.

> Благодаря предварително!
> С уважение,
> Димитър Василев