Re: lug-bg: Инсталиране и преинсталиране на програми

  • Subject: Re: lug-bg: Инсталиране и преинсталиране на програми
  • From: George Danchev <danchev@xxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 24 Sep 2004 12:16:22 +0300

On Friday 24 September 2004 11:37, Валерий Вутов wrote:
> Здравейте,

Здрасти,

> Нямам много опит в работата с Линукс и това е основната причина да не зная
> какви процедури и команди се изпълняват при инсталиране или преинсталиране
> на програми, с разширение .tar.gz!

Ами те много работи могат да бъдат като tar.gz ;-) но предполагам питаш за
архиви съдържащи чистите сорсове. Винаги се чете файл INSTALL, README или
каквото има, за да знаеш какво инсталираш, да не правиме бози.
Но обикновено (но не винаги де), след като разархивираш файла, ще намериш
скрипт configure, който се стартира с разни опции за да разузнае системата ти
дали имаш необходимите хедърни и библиотечни файлове за компилацията и
свързването на програмата (тук също така може да ти се наложи да инсталираш
нещо което нямаш, но е необходимо на инсталацията и/или свързването, е не
всички са компилируеми де, но тава е друг въпрос,).
Винаги съблюдавай поне две неща:
*не го прави като суперпотребител - руут (ако не си запознат със сорса, може
да се изпълняват страшни неща)
*къде подаваш опцията за инсталиране на това дето си компилирал, за да не
презапишеш нещо върху важни системни файлове.
./configure --prefix=/usr/local/ или друга безопасна директория.
make

Чак сега може да ти се наложи да си суперпотребител, но може и да не ти се
наложи, зависи къде инсталираш, ако си инсталираш в $HOME директорията не ти
трябва руут.

> С .rpm се справям, но само до
> инсталацията, ако се наложи подновяване на вече инсталираната програма,
> доколкото схващам - първо трябва да се деинсталира старата версия (не зная

няма да деинсталираш старата версия, rpm има опция -U, което ще премахне
файловете от стария пакет и ще инсталира тези от новия. Трансакцията е чиста,
няма стари бози да ти се мотат натам насам из системата. Изучи как се работи
с rpm, има ман страници, RPM-HOWTO ще се разбиеш от четене. Освен това
мандрейката има urpm инструменти, чети ;-)

> как), след което да се инсталира новата версия. Пиша от Mandrake 10.0 при
> помощтта на Opera 7.53. От няколко седмици излезе новата версия Opera 7.54,
> но по току-що изложените причини не мога да подновя. Още нещо - инсталирал
> съм си и MySQL, но не зная ка да стартирам програмната среда(къде е?), та
> да я разгледам и започна да разучавам.

не мога да ти кажа точно chkconfig ли беше програмата за управление на
услугите (като такава е и MySQL демона), ще я намериш и там как се стартира,
но те съветвам, ако наистина си нов да не пускаш демон в чиито настройки не
си убеден, че са сигурни... Ще стигнеш и до MySQL и други такива демони.

> Апетитът идва с яденето, та искам да кажа в заключение, че съм много
> гладен!!!

хапвай бавно ;-)

Бтв, скоро ще има и мирър на мандрейк в бг от който ще можеш да обновяваш
системата (ако вече някъде няма де, за който не знам).

--
pub 4096R/0E4BD0AB  2003-03-18  <keyserver.bu.edu ; pgp.mit.edu>
fingerprint 1AE7 7C66 0A26 5BFF DF22 5D55 1C57 0C89 0E4B D0AB