Re: lug-bg: debian&man pages

  • Subject: Re: lug-bg: debian&man pages
  • From: Peter Pentchev <roam@xxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 14 Oct 2004 10:13:31 +0300

On Thu, Oct 14, 2004 at 09:48:01AM +0300, Danail Petrow wrote:
> Здравейте,
> малко странен въпрос но от известно време насам ме дразни че когато в
> Дебиан чета ман страниците,
> не мога да си ползвам копчетата up/down както и  ако реша да /търся нещо
> , след като намери това което търся
> не мога да се върна 1-2 реда нагоре и да видя какво има там .. :)
> Единствения начин с който мога да се придвижвам по страницата
> е със spacebar и после Shift+PageUP да се върна нагоре , но не нагоре из
> ман-а ами нагоре из хисторито на конзолата :)
> Сигурен съм че става вьпрос за нещо елементарно ( най-вероятно  bash env
> [...]

Не само man(1), а и куп други програми ползват променливата PAGER,
когато искат да покажат нещо, по-дълго от една страница, и да ти дадат
възможност да се разхождаш из него.  Ако PAGER не е дефинирана, по
подразбиране кажи-речи всички ползват more(1), защото него го има
навсякъде (дори и под DOS/Windows).

Моят съвет е да си добавиш към обкръжението (във всички shell profiles,
xinitrc-та и т.н.) три променливи:

PAGER=less
LESS=-M
EDITOR=/path/to/your/favorite/editor

Първата е ясна; втората е за less(1) и му казва да ползва разширения
status line, така че да ти показва 'lines 1-24 (6%)', а не просто
постното ':' на последния ред.  Ако less не се сети веднага колко е
голям показваният файл (примерно когато man(1) му го подава през pipe
директно от groff или нещо такова, и less не може да знае колко още ще
има), свикни да правиш Gg - т.е. да натискаш 'G', с което less отива на
края на файла, и после да натискаш 'g', с което отива в началото (по
подразбиране; по принцип на 'g' можеш да му подадеш числов параметър, с
'300g' ще отидеш на ред 300).  С разходката до края less ще изчете
цялата manpage, ще знае колко е дълга, и ще ти показва текущата позиция
съвсем правилно.

Третата променлива, EDITOR, няма много общо с man, но като си тръгнал да
си оправяш обкръжението, и това е добра идея :)  Както личи от името й,
EDITOR е променливата, която много програми ползват, когато искат да ти
дадат възможност да редактираш нещо - случаят, с който най-често ще се
сблъскаш, е crontab(8); други примери са mergemaster под FreeBSD,
командата 'v' на less и някои други, с които рядко ще се сблъскаш.  Все
пак не вреди да си подготвен, ако някой ден някоя програма реши да пусне
visual editor и потърси EDITOR - да пусне твоя любим редактор вместо
'vi', което ползват по подразбиране, защото и него го има кажи-речи
навсякъде (е, под DOS/Windows не винаги, но повечето програми, които
търсят EDITOR, не са писани за тях).  Дори и vi да ти харесва като
редактор, все пак не пречи да си инсталираш Vim и да насочиш EDITOR към
него :)

Поздрави,
Петър

--