Re: lug-bg: Partition hide

  • Subject: Re: lug-bg: Partition hide
  • From: George Danchev <danchev@xxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 1 Nov 2004 10:39:52 +0200

On Sunday 31 October 2004 01:30, Georgi Genov wrote:
> [...]

Не казваш какво имаш предвид под "виндовса (не)вижда" ... не ти се появява
буква за дяла в windows explorer или нито един partitioning tool (като
partition magic и тем подобни красиви, но неисвестно какво правещи програми)
не вижда дяла. Друг е въпроса монтира ли се съответната файловата система от
този дял... е трябва да има драйвер за нея разбира се де. Освен това сигурно
има разлика във версията на фдиска и опциите с които е създаден дяла под
линуксите или пък нещо от виндовса да пренаписва някаква боза по таблицата...
Та тази тема може да стане много дълга.

> "..Имам два primary partitions..."
> Мисля, че от тук идват проблемите ти.  Би било по добре ако имаш  един
> primary  и един extended дял. Ако стартираш windos от единия primary дял
> то той не вижда другия primary. За разлика от windos, Linux няма този

според мен виндовса не е толкова зле и ще може да монтира файлови системи от
два до четири праймъри дяла, е ако има драйвери за тези файлови системи де.

> [...]
> си разделиш харда така:
> Един primary дял от началото на HDD който го правиш да е bootable
> Останалата част я направи extended
> Във extended дяла можеш да направиш колкото си искаш логически дяла за
> Linux.
>
> Ако искаш да ползваш обаче два windos-a на различни дялове. То проблема
> ти не е за тук :). Обърни се към  Microso$oft support, но съвет от мен
> не им се доверяваи много защото спред същите за да може да работи един
> виндос на даден HDD то на него не трябва да има linux :) .... смешно нали.

Така, моя личен съвет към питащия е: ако имаш виндовс и каквато и да е друга
свободна или несвободна ОС пак на тази машина, то след като веднъж сме
заредили виндовса (дори и от т.н. livecd Win PE), всичките други операционни
системи се считат за untrusted, освен ако не са в криптирани файлови системи,
но и тогава могат да се презаписват boot records и другите ОС-и да се
буут-ват с променени boot options (е това може да се види после де). Т.е.
зареждайки вирусолясал виндовс (а вируси всякакви се пишат) е опасност за
всичкото некриптирано filesystems & boot records до които е имал или могъл да
има read-write достъп. Ако машината е за fun, тогава си правиш каквото си
искаш ;-)

Следствие: Инсталирай си няколко свободни операционни системи за да ти е мирна
главата и тествай и разучавай на воля. Ако все пак вързан за виндовса поради
използването на някаква програма или поддръжката на специфичен хардуер, то
cross your fingers & pray hard, докато не и намериш отворен аналог.

--
pub 4096R/0E4BD0AB  2003-03-18  <keyserver.bu.edu ; pgp.mit.edu>
fingerprint 1AE7 7C66 0A26 5BFF DF22 5D55 1C57 0C89 0E4B D0AB