lug-bg: Re: lug-bg: разделяне на файловата система на данни и програми

  • Subject: lug-bg: Re: lug-bg: разделяне на файловата система на данни и програми
  • From: Kamen TOMOV <kamen@xxxxxxxxxxx>
  • Date: 02 Nov 2004 11:45:09 +0200

On Mon, Nov 01 2004, Skeleta wrote:

> Третирането на данни и код по еднакъв начин е голяма екстра и едва
> ли е имало някакъв начин да се избегне по онова време.
>
> Ако искаме да ги разделяме тези работи, много ще се затрудни
> всякаква работа с компютрите. Съвременните системи ги делят частично
> програмите и данните, колкото да се повиши малко надеждността, също
> и стил да се демонстрира, но възможността за третиране на данни като
> програми и обратно е толкова фундаментална, че без нея няма да има
> изобщо компютърни науки, компилатори и пр.

Аууууу.. май шегите стигнаха твърде далече в смесването на модели и
реалност. Сега се страхувам, че някой обещаващ, но млад колега може да
заключи, че ако искаме да разделяме тези работи (данни и програми на
диска примерно ;) ) много ще се затрудни всякаква работа с компютрите,
което разбира се Скелет не искаше да каже.

Нека само добавя, че не външната памет, каквато е хард диска, се имаше
впредвид досега при дискутирането на арх. модели като този на Фон
Нойман.

> Измислят се и специални техники за прикриване на съвместното
> третиране - обектното програмиране за мене си е почти смесване на
> програми и данни, ама кръстено с друго име.
>
> Изобщо като правиш нещо с някаква информация, няма начин да се
> забрани самоизразяването (т.е. възможността да лъжеш системата),
> вкл. такива ефекти като маскарадинга, тунелирането, криптирането и
> пр. тарикатски неща.
>
> А не е и нужно. Много скучен ще стане света.

Всъщност, ако отида още по-далеч в пренасянето на моделите в
реалността бих казал, че при изграждането на големи системи винаги сме
се стремяли да се доближим повече до Харвардската архитектура, от
колкото до Фон Ноймановата - в тях максимално избягваме миксирането на
данни и програми на един физически носител. Има различни доказателства
за това. Така например - избягваме получаването на суап партишъни чрез
увеличаването на опреративната памет, разполагаме с отделни сървъри за
данни, каквито са сървърите за бази данни и т.н.

Не мисля, че ОО езиците са изключение в това отношение. Те могат да се
разгледат като модел на процесорен език от по-високо ниво. В такъв
процесор по аналогичен начин се формират инструкциите - чрез четене на
физически отделна памет каквато може да бъде една БД
например. Единствената разлика е, че множеството от инструкции на
такъв процесор е различно. То вече е прерастнало в език.

Поздрави,
--
Kamen TOMOV