lug-bg: Re: lug-bg: Сраваняване на 2 променливи в баш

  • Subject: lug-bg: Re: lug-bg: Сраваняване на 2 променливи в баш
  • From: "Martin Kolev" <madmak@xxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 3 Feb 2005 13:12:26 +0200

On Thu, Feb 03, 2005 at 11:45:01AM +0200, Martin Kolev wrote:

> Здравейте,
>
> Опитвам се с помощта на bash да срваня две променливи, но уви нешо ми
> убягва. Ето и скрипта който се опитвам да накарам да заработи:
>
> #!/bin/bash
>
> a=2390347223
> b=455455
>
> c=`echo $a+$b|bc`

Това може да бъде подобрено по няколко начина :)

Ако си сигурен, че този скрипт ще бъде изпълняван винаги от bash, и си силно
против идеята да пишеш portable shell scripts, можеш да направиш c=$(($a +
$b)) с двойни скоби.  Всъщност е много вероятно това да работи и на повечето
реализации на ksh, добрият стар Korn shell, но има много реализации на
/bin/sh, при които няма да върви... so don't do that.

Правилният начин да правиш изчисления в shell scripts е с изполване на
expr(1):

c  = `expr "$a" + "$b"`

...като тук интервалите между операндите са важни.

> if [ $c -gt $b ];

Тук от гледна точка на стил и изграждане на навици можеш да слагаш кавички
около променливите, макар че точно в този случай не е съвсем задължително.
Всъщност... задължително е, защото стойността на 'c' е получена от външната
програма expr, която може и да не е /bin/expr, или по някакъв друг начин да
е била излъгана да извади нещо друго...
Та, да, аз бих го написал това като if [ "$c" -gt "$b" ];
> 	then
> echo "c e po-goliamo ot b"
> 	else
> echo "c e po-malko ot b"
> fi
>

> Проблема е, че резултата е вингаи по-малкия. Може ли някои по опитен
> от мен да ми отговори?

Това вече е странно.  Можеш ли да пробваш следното:

#!/bin/bash

echo "Proba s 'bc'"

a=2390347223
b=455455

c=`echo $a+$b|bc`
echo "a is $a, b is $b, c is $c"

if [ "$c" -gt "$b" ];
      then
echo "c e po-goliamo ot b"
      else
echo "c e po-malko ot b"
fi

echo "Proba s 'expr'"

a=2390347223
b=455455

c=`expr "$a" + "$b"`
echo "a is $a, b is $b, c is $c"

if [ "$c" -gt "$b" ];
      then
echo "c e po-goliamo ot b"
      else
echo "c e po-malko ot b"
fi

Ето резултата от скрипта, който ме помолихте да тествам:

Proba s 'bc'
a is 2390347223, b is 455455, c is 2390802678
./math: [: 2390802678: integer expression expected
c e po-malko ot b
Proba s 'expr'
a is 2390347223, b is 455455, c is -1904164618
c e po-malko ot b

Ето и версията на дистрибуцията:
Debian Woody
Linux backup 2.4.19 #17 SMP Wed Sep 18 21:42:45 EEST 2002 i686 unknown

П.С. Искам да подчертя, че съм тествал програмката с expr, let, bc, както и
по този начин: c=$(($a + $b)), но резултата си остава "c e po-malko ot b".
Също така, опитах в условието да направя сравнението ето така: if [ "$c" \>
"$b" ];

Поздрави,
Мартин Колев