lug-bg: Re: lug-bg: Държавен контрол чрез личните e-mail-и телефонни разговори

  • Subject: lug-bg: Re: lug-bg: Държавен контрол чрез личните e-mail-и телефонни разговори
  • From: Momchil Ivanov <idiotbg@xxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Oct 2005 19:46:15 +0200

V edin film se spomenava6e, 4e FBI v USA sybirat informaciq ot
bibliotekite, koi kakvi knigi 4ete, za da mogat da hva6tat potencialni
bombadjii, koito si tyrsqt literatura po vyprosa. No po sy6testvo:
ideqta e sme6na, pone taka kakto e formulirana:

Интернет-доставчиците ще имат задължението да пазят в продължение на 6
месеца информацията за e-mail адресите, с които общуват техните
клиенти.

6te preglejdat celiq trafik kym port 25 i 6te izvajda6 ot nego nizove
ot vida blabla@xxxxxxxxx, tova e sme6no (byrkat se v jivota na
horata). Da logvat vsi4koi, koeto minava prez tehnite SMTP servers,
neka go pravqt. Taka pone potrebitelqt ima pravo da izbira dali da
polzva tehniqt SMTP ili ne.
Informaciqta v dne6no vreme e stanala gosta stypa i s tova tempo v
byde6te moje da se prevyrne vyv vajen resurs. Neznam dali si go
predstavqte, no v byde6te 6te se snaslagat kameri navsqkyde (mojebi
6te se prokara i zakon dyrjavata da ima dostyp do zapisite ot tezi
kameri). Dnes 4rez informaciqta koi s kogo ob6tuva mogat da se pravqt
marketingovi analizi za potreblenieto (koi, koga, kolko, s kogo),
mogat da se pravqt statistiki, mogat da se nau4avat navicite na horata
(kolko vreme prekarvat pred pc, kakvo tyrsqt iz mrejata, s kogo
ob6tuvat, interesi, predpo4itaniq). A utre, hm........ utre moje da e
kato vyv filmite. Predstavete si kameri navsqkyde (ima6e edna kniga za
golemiqt brat, koito vinagi ni gleda "1986" ako ne se lyja se
kazva6e), sled tova si predstavete kameri, navyrzani v mreja,
predstavete si korporaciq, koqto analizira deistviqta na horata, za da
podobri jivota (pak marketingova strategiq), posle si predstavete
kompiutyrna sistema ("I robot" asociaciq s filmyt), koqto avtomatizira
analiza na informaciqta, sled tova kom. sistema biva nau4ena sama da
tyrsi otgovorite i da si zadava vyprosite. Posle se setete za "The
Matrix" i si pripomnete ideqta na filma. I nakraq se sybudete. Vie
bqhte v edna o6te neslu4ila se realnost. Kakto edno vreme horata sa
gledali kak pticite letqt i pove4eto sa kazvali 4e 4ovek nemoje da
poleti, poneje e mnogo tejyk, taka i vie dnes moje kajete 4e tova e
samo izmislen film, samo fantasti4en siujet i nikoga nqma da se slu4i,
NO, tuk idva golqmoto NO: "izmislen", 6tom nqkoi go e izmislil, to i
drug moje da go izmisli i da go vkara v deistvie. Ta da se vyrnem
navyprosa s logovete: kakvo sa logovete -> informaciq. Horata sybirat
informaciq ot krai vreme za da si ulesnqt jivota. Sybirame informaciq
za klimata, za da predvidim vremeto (za da ne se namokrim kato zavali,
za da znaem koga da poseem ne6to, za da moje to da poraste i posle da
go inskonsumirame). Nqkoi go nari4at progres, drugi evoliuciq. No rano
ili kysno s nali4nata informaciq se otiva na sledva6toto nivo.

Ta s cqloto si pismo (makar i na latinica, poneje na tova PC ima samo
BG BDS, a az nemoga da pi6a s 4ervenite bukvi :P ), iskah da vi kaja
4e tova e neizbejno. Rano ili kysno i v sferata na syob6teniqta 6te se
priloji stariqt i dobre poznat na 4ove4estvoto metod na sybirane i
analizirane na informaciqta. Moeto mnenie e 4e tova e neizbejno! I v
momenta stoi vyprosyt: ne "dali?", a "koga?". Ne mi haresva, nikyk
daje, no e taka. I v tozi red na misli, mislq 4e po-dobriqt vypros po
temata bi bil: koi 6te ima dostyp do tazi informaciq?