lug-bg: Uzhasno bavno, 100% CPU (Laptop)

  • Subject: lug-bg: Uzhasno bavno, 100% CPU (Laptop)
  • From: Petko Yotov <5ko@xxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 May 2006 08:50:29 +0200

Здравейте, група,

Пиша ви, защото от десетина-15 дни ми се появи проблем, а понятие си нямам
как, защо, откъде и не зная откъде да почна да търся (малко търсих де, но
неуспешно). Да кажа, че съм начинаещ, макар да съм с ГНУ/Линукс по 12-18 часа
на ден от година и половина, не разбирам съвсем всичко. Надявам се някой от
вас да може да ме насочи/посъветва.

По някаква причина, ей така - изведнъж, компютърът започва да върти на 100%
CPU и всяко действие, смяна на фокусиран прозорец, снижаване/извеждане на
преден план, врътване на колелцето на мишката във Firefox, отваряне на Xterm,
запис на текстов файл (!), преглед на писмо в Kmail, даже писане на текст, е
отчайващо бавно. Да не говорим за гледане на филм (картинката прескача и
показва по 1 кадър за 2 сек), звукът се чува.

Когато пусна "kpm", за да видя кои процеси ползват най-много CPU, ми показва
самото "kpm" на около 90-97% и Xorg на 4-10%. Обаче ако "kpm" е затворено,
пак си върти на 100%. Дори и ако свалям нещо с wget, без никоя друга
програма, пак е на 100% - като че ли самото изписване в терминала го прави.
Ако няма никаква програма, в "монитора" на IceWM се вижда, че отнема 20-30%.

Ако убия X-а, нищо не се оправя, едвааа-едва успява да доведе кутийката за
Login, след нея 5 минути зарежда IceWM, вместо 5 секунди както обикновено.
Ако изляза извън X в команден ред с Alt-Ctrl-F1, пак е бавно, примерно wget.

Единствено се оправя, ако рестартирам (reboot)!! Понякога за дълго, понякога
за много кратко и после пак се разваля. Тоест, налага се да рестартирам по
няколко пъти на ден!

Основните неща, с които работя са следните:
* Laptop Toshiba на 3 години / Celeron 2GHz / 768 MB RAM / 2G Swap (постоянно
празна) / графична карта Интел 810
* Debian / Linux pc2 2.6.14-kanotix-9 #1 PREEMPT Wed Dec 28 10:17:53 CET 2005
i686 GNU/Linux
* имам празно място на диска: 3.5GB на / (от 6GB, reiserFS), по 1.5-10GB на
другите дялове (пак ReiserFS и Fat32)
* IceWM върху КДМ
* Имам почти постоянно Apache/MySQL, но проблемът се случва и като не са
пуснати
* Firefox 1.5.0.3, Kmail, Kate, Krusader, klipper, kkbswitch, понякога Kopete
* Ksensors (показва температурата на процесора в "tray": 50-60 градуса, винаги
е било така, като се появи проблемът, температурата е същата)
* fnfxd (за спец.клавиши на Тошиба)
* рядко е пуснат klaptopcheck, но проблем има и без него
* MPlayer (но проблемът се появява със и без него)
* Интернет през LAN на dhcp (проблемът се случва и като съм изключен)

Тоест, като че ли най-често имам Krusader, ksensors, klipper, kkbswitch,
другите май не всеки път са пуснати като има проблем.

Компютърът работи почти денонощно. Най-често проблемът го виждам на сутринта,
тоест между 1-2 часа и 7 часа се поврежда. Обаче ми се случва и да работя,
пиша, гледам филм, слушам музика, или съм (или не съм) в интернет и пак.

Понякога на сутринта не е повреден...

Нямам Screensaver и подобни. Не съм инсталирал нов хардуер.

Няколко неща смених напоследък:
* Точно около времето, когато ми се струва, че започна, бях прочел как се
настройва компютъра за "Suspend to Disk (Hibernation)" в този учебник
http://linux.kopporama.de/en/km_appendix_a.html . Това нещо работи, обаче
като го "събудя", съвсем скоро проблемът се появява.

* Преди месец като правих apt-get upgrade, ми се появи новия Xorg7 - мислех,
че може да е от него, обаче постоянно правя обновяване и не се подобрява. Аз
всъщност не зная как се връща предна версия и дали може.

Други наблюдения
* Днеска екрана го бутнах без да искам и се захлупи рязко, а след това
проблемът се появи. Дали не е от удара?

* Преди време, харддискът избръмчаваше и спираше, с това и целият екран
замръзваше, освен мишката, и трябваше да се рисет-не. Аз купих нов харддиск,
на Toshiba, преди година, така че съмнявам се да е повреден, освен това, тук
не замръзва, просто е адски бавно.

* През тази седмица бях пуснал Уиндос и по едно време ми се появи табелка, че
не можел да си пусне охлаждането и че трябва моментално да спра компютъра и
да го нося на поправка. Аз си пуснах Линукс и нищо. Нито преди, нито след
това, нито в Линукс ми се е случвало - вентилатора си работи, даже с Fn-3
може да се пуска и спира (аз всъщност много рядко пускам Уиндос, не зная дали
няма пак да се появи).

* От по-отдавна има някакъв проблем с някои USB-Flash-устройства : като се
копират файлове към тях, уж ги копира веднага (бързо), а после ужасно бавно
се размонтира устройството и пак върти на 100%CPU (предполагам, че ги
дозаписва). Ако е няколко мегабайта, размонтира 1-2 минути; ако е повече,
може и половин час да мине. Не зная дали е същия проблем, обаче при копиране
на външен USB-харддиск няма забавяне.

* От друга страна, като закача външния хард-диск, като че ли по-скоро се
появява проблемът.

* Инсталирах и ClamAV, сканира и не намери нищо. Затворих повечето възможности
в Guarddog, нито се оправи, нито се влоши - като че не е от интернет.

Лошото е, че и не мога насила да го накарам да забуксува така - сам си решава
кога да се повреди.

Май това е, което се сещам - та не зная дали е софтуерен или хардуерен
проблем. Може ли причината да е, ако се бутне или чукне лаптопа (леко,
разбира се, и не нарочно), нещо да му става? Аз не съм го удрял, уж внимавам,
обаче го нося вкъщи/на работа или го местя (внимателно) от една маса на
друга.

Извинявам се за дългото писмо. Ако някой може да ме посъветва, къде да търся
проблем, ще съм ви благодарен.

Поздрави,
Петко