Re: [Lug-bg] Mind-boggling: dynamic multipoint vpn под Линукс.

  • Subject: Re: [Lug-bg] Mind-boggling: dynamic multipoint vpn под Линукс.
  • From: Anton Glinkov <lartc@xxxxxx>
  • Date: Tue, 31 Jul 2007 02:18:16 +0300

Danail Petrov wrote:
> Здрасти,
> ти как реши че на човека му трябва layer2 свързаност?
никъде не съм го рещил. Казах, че при този сценарий е плюс и
_ако_му_е_нужна_, може да я използва.
Как по-просто да обясня, че нещото, което предлагам е да се създаде
full-mesh система от ethernet тунели, която ще се контролира от STP. Т.е
има един общ ethernet сегмент, в който се намират всичките му линукс
машини. Свързъността м/у тях е гарантирана от fullmesh-a и STP-то. Т.е
по всяко едно време (ако изключим пълно умиране на дадена точка, тогава
само тя изчезва) те се виждат. Като иска Layer 3, просто ще си добави по
7 статични routes (не мисля, че има нужда от динамични протоколи освен
ако няма ) на всяка една от 8те машини и проблемът му с рутирането (ако
изобщо може да се нарече проблем) е решен.
> Какво значи да е отворена и да не се ползва? Я си представи един вирус в
> локалната мрежа, който плюе яко към ff:ff:ff:ff:ff:ff или по-лошият
> вариянт, ако тунелният ти интерфейс работи като Proxy-arp? А сега си
> представи всичкият този трафик кодиран в ESP пакети (и ако кажем се
> ползва aes/3des + sha) целия този трафик ще се процесва софтуерно от
> CPU-то на машината, и ще даде 100% load (и това е само един от няколкото
> проблеми за които се сещам)
'отворена и да не се ползва' означава, тунелът да е изграден и работещ,
но по него да минават само bridge-STP-related ethernet фреймове. Ако
реши да настрои звезда - всяка машина ще има по един работещ и по 6
'спящи' тунела готови да 'потекат' в момента в който стане нещо с
работещия, а центърът на звездата - 7 работещи. Другият вариант е да се
изравни натоварването и всяка точка да има по 2 работещи и 5 'спящи', но
тогава ще има безсмислено завъртане на трафик. При настройка на bridge
priority, port priority и path cost, лесно можеш да си играеш и разменяш
топологиите on-the-fly, и да намериш  най-удачната за случая, без да се
притесняваш, че системата ще рухне (освен ако не задаваш неразумни
стойности на горните 2, разбира се :))
За броадкастите и Layer 2 - виж по-горе. А proxy_arp се спира лесно :)
> "рутирането" и STP-то са две съвсем различни неща. Това което говориш за
> прерутирането се извършва чрез рутиращи протоколи (BGP,OSPF,ISIS,RIP),
> или иначе казано, когато говорим за routing говорим за layer3. А там,
> STP _няма_ :)
пропуснал съм кавичките на 'прерутира' - моя грешка :)

> Аз пак питам, къде е казал че иска layer2 VPN?
Аз пак казвам - никой не го кара -> виж най-горе. Layer 2 е връзката
само м/у линуските. После може да се включи Layer 3 рутиране.
> Как стигна до това заключение? :)
Това казвам - идеята ми е проблемът да се реши без маршрутизиращи
протоколи, което според мен е елегантно и, при добра настройка, почти
ненатоварващо хардуера. (криптирането няма как да се избегне)
> Изобщо не се чудя дори :)
> питам аз ... ;-)
виж по-горе.. :)
> Сигурно съм наясно малко повече от теб за работата на STP (дано не
> прозвучи захапливо, наистина нямам намерение да се заяждам)
не можеш да бъдеш сигурен ;-)
> Сигурно вече си разбрал, описах го по-горе.
даже и да направи Layer 2 VPN, което пак казвам, и _подчертавам_, че не
е задължително - има си ebtables за контриране на broadcast бури и
всякакви други 'лоши' фреймове.

> Приятелю, не ме разбирай погрешно. Аз съм последният човек в тази листа,
> който иска да породи конфликт. Просто ми е странна твоята идея!!!Аз също
> съм тук за да помагам с каквото мога!!!
Продължавам да си мисля, че не схващаш напълно, каква ми е идеята и
затова гледам да бъда минимално остър :) Извинявам се, ако съм те
засегнал с нещо. От алкохола е :)

--
Anton Glinkov
network administrator