[Lug-bg] подобрения и въпроси за кирилицата в Emacs Quail (was: Клавиатурна подредба с ударения за X)

  • Subject: [Lug-bg] подобрения и въпроси за кирилицата в Emacs Quail (was: Клавиатурна подредба с ударения за X)
  • From: Ted Zlatanov <tzz@xxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 13 Jun 2008 15:08:03 -0500

On Thu, 12 Jun 2008 17:40:53 +0300 "Svilen Ivanov" <svilen.ivanov@xxxxxxxxx> wrote:

SI> След доста търсене, успях да си сложа алтернативна клавиатурна
SI> подредба поддържаща кирилица с уда̀рени бу̀кви и както и „български"
SI> кавички.
SI> От тук нататък вече имате обогатена клавиатурна подреба - ударение се
SI> прави като напишете буквата която искате да ударите и след това десен
SI> Alt + Q. Има удобен клавиш за ударено „ѝ" - Shift + ь, Получавете
SI> знаци като: †, ѭ, ѫ, …, и други.

Аз добавих тези и други днес във Emacs CVS, Quail метод
cyrillic-translit (за да имат достъп потребителите на Emacs без
специални X функций):

ѐ ('e)
ѝ ('i)
à ('a) *
ò ('o) *
§ (/ab, /&) **
№ (/no, /#) **
« (<<)
» (>>)
„ (,,)
“ ("")
‚ (/,)
‘ (/')

* тези са от Latin-1, UCS няма тези букви като индивидуални елементи
** добри ли са тези съкращения?  ab е за "абзац"

Сигурно ще ги прибавя и към останалите cyrillic-* методи евентуално.

За съжаление у̀ го няма нито в Latin-1, нито в UCS като сама буква, само
с композиция може да се направи доколкто аз видях.  Някой знае ли дали
го има в UCS?  Проблема е, че Emacs прави композиция със ударения много
грозно и е много по-добре да се намерят буквите без композиция.

Също ме интересува дали има други букви и знаци, които са нужни?  В
момента има:

а à б в г д е ѐ ё ж з и ѝ й й к л м н о ò п р с т у ф х ц ч ш щ ъ ы ь э ю я
А À Б В Г Д Е Ѐ Ё Ж З И Ѝ Й Й К Л М Н О Ò П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ъ Ы Ь Э Ю Я
є ї ў ђ ћ ѓ ѕ ќ і ј љ њ џ
Є Ї Ў Ђ Ћ Ѓ Ѕ Ќ І Ј Љ Њ Џ

Ако ви се занимава, вижте leim/quail/cyrillic.el в Emacs CVS и дайте
пачове :)

Благодаря
Тео