Re: [Lug-bg] Disk scrubbing

  • Subject: Re: [Lug-bg] Disk scrubbing
  • From: Peter Pentchev <roam@xxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 20 Feb 2018 11:29:52 +0200

On Tue, Feb 20, 2018 at 09:44:45AM +0200, Neter wrote:
> Дали си обърнал внимание, че sparse в dd се отнася за input-а, а не за
> output-а, и дали това не е причината да си се спънал с него? Но може и точно
> това отношение да „обърнеш“ (в кавички, защото няма да е точно обръщане),
> като patch-ваш dd, за да сработи за целта.
>
> Между другото, щом става дума за SSD, да напомня, че ще имаш полза за
> скоростта на изпълнение, ако пуснеш няколко процеса да трият различни части
> от диска, независимо дали с dd, xxd или каквото там решиш да ползваш.

Всъщност ако го правиш върху SSD, всичко *би трябвало* да бъде много
по-просто: би трябвало да можеш (може би с нов инструмент, но
елементарен) да кажеш на LVM "discard на всички сектори на този logical
volume".  Би трябвало в този момент LVM да си погледне таблицата с
allocated space и да каже "ми то 90% от секторите в този logical volume
са unallocated, така че за тях този discard минава веднага, а за
останалите ей-сега ще пратим discard-ове на SSD-то" и това да е всичко.
Май има инструментче blkdiscard, на което да можеш да му кажеш "целия
диск" (със --zeroout, разбира се).  Не съм тествал никое от тези "би
трябвало" де :)

Иначе се появи идея да питаш LVM-а (може би device mapper-ът има
интерфейс за това) кои точно части от volume-а са allocated и да си
направиш много просто инструментче, което прави writev() с нули върху
тях (или discard за тях, но това не е сигурно, че ще стане както трябва
върху HDD).

Поздрави,
Петър

--