Re: [Lug-bg] Disk scrubbing

  • Subject: Re: [Lug-bg] Disk scrubbing
  • From: browseman <browseman@xxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 4 Mar 2018 10:54:45 +0200

On 02/19/2018 04:36 PM, Marian Marinov wrote:
Здравейте група,
рядко вече се обсъждат интересни теми тук, но мисля да ви предложа един казус над който можем да "медитираме" заедно :)

Ние scrub-ваме дисковете на всички containers, които се destroy-ват в нашата система, но предвид, че използваме thinpools се получава следният неприятен казус.
Ако thinpool-а е на 85% и някой си направи много голям volume, докато този volume не е много пълен системата няма проблем.
Но в момента в който клиента си изтрие container-а ние започваме да scrub-ваме с dd и реално пълним цеият капацитет и можем без да искаме да препълним thinpool-a :(

Ta въпросът ми е, сещате ли се за начин по който да се запишат данни върху един partition/logical volume, само върху секторите в които реално има данни :)

По принцип chunksync & casync прават подобен анализ на volume-а и копират само разликите, но на мен ми трябва вместо разлики да се записват данни, пък било то и нули.

Аз в момента обмислям дали да patch-на dd, да има опция която да му казва да прочете блокчето и ако там няма данни да не записва нищо или да напиша fstool, който да чете fs table-а и да overwrite-ва само блоковете, за които FS-а знае, че има данни.

Проблемът на вторият подход е, че ако даден файл е изтрит от FS-а и на негово място(на неговите blocks) няма нови данни, това означава, че ще пропусна да scrub-на тези данни.

Поздрави,
Мариян

Привет

Аз имам следното доста баламско предложение за решение на казуса, може би няма да е приложимо в конкретният случай, но все пак ще споделя идеята:

- монтира се дяла в произволна директория
- изпълнява се нещо от сорта "#find /path/to/mounted/thinvol -xdev -type f | xargs shred -n1 -z -u", като разбира се ще има проблеми с файлове съдържащи интервали или други специални символи в името си, но все сравнително лесно решими - IMHO.
- изтриват се всички директории
- демонтира се и в/у дяла се изпълнява mkfs.{FS_TYPE} /dev/mapper/thinvol (с цел да се затрият и мета-данните от файловата система) - може и да има по-хитър начин, но поне аз не се досещам.

Потенциален проблем ще има, ако съществува голям sparse, който неминуемо ще доведе до заемане на повече място от колко реално е използвал.

73.