Re: lug-bg: eh standarti standarti... (Pismo do Prezidenta) - that's all

  • Subject: Re: lug-bg: eh standarti standarti... (Pismo do Prezidenta) - that's all
  • From: alex@xxxxxx (Alexander Atanasov)
  • Date: Thu, 30 May 2002 18:40:58 +0300

On Thu, 30 May 2002 16:38:54 +0300
"George Danchev" <danchev@xxxxxxxxx> wrote:

> Takava statistika edva li nqkoj mozhe da ti dade s kakvata i da e
> to4nost. Vazhnoto e sled kato content-a e encode-nat v CP1251 v
> header-a da pishe windows-1251, ako e encode-nat v utf-8 v header-a da
> pishe utf-8 i t.n. spored iana. Tova zna4i spazvane na utvyrdeni
> standarti/protokoli/etc ! Sega nqmam predpo4itaniq kym daden encoding,

        Da mail-a ot koito trygna discusiata beshe tochno takyv:
s headers i etc. kakto triabva. Ako niakoi vse oshte ne razbral, ako
replynah s takuv ton prichinta izobshto ne beshe utf8(charseta),
a golqmoto quote s jelanieto za repost.

> no po-edna ili druga pri4ina bylgarite sme sviknali da encode-vame
> nashata kirilica v CP1251 (DOS-adzhite v MIK). Tova kodirane ponqkoga

        Prichinata vinagi e bila edna edinstvenna: Da se chetat M$ dokumenti.
Ako ne se luja standartnia encoding za cyrilica triabvashe da e koi8-r,
no pokrai massovoto polzvane na Win* cp1251 stana po razprostranen.(standart :))
(btw. dosta poveche *ix software podyrjat koi8-r ot kolkoto cp1251)

> me vbesqva - ima si nedostatyci, ama nqma kak free software oste ne e
> dostaty4no UTF-8 ready. Znam 4e v kernela se poddyrzhat 1000
> codepages, no stava vypros za user applications... no tova ste se
> preodolee s te4enie na vremeto. Da UTF-8 e po-dobroto kodirane
> (potyrsi v athiva n grupata edno pismo ot Dimitar Pejkov koeto
> razqsnqva UTF-8 i UTF-16), no dokato navleze masovo, po-dobre e da se
> pozva CP1251 kojto si e bulgarian specific, i za sega vyrshi rabota. A
> naj-dobre e vsi4ki applications da poddyrzhat vsi4ki encodings - s
> koeto nqma kak da ne se syglasish ;-)

        T.e. utf8 e po dobro ot cp1251 i ima goliam shans i da e po
utvyrdenoto poradi tova che se polzva i po sveta.
A utf8 kak shte navleze pri uslovie che ne go chetat mail clients,
i se stremim da polzvame cp1251, vmesto da se opravi buggy  softwareto?

        Tova e mnogo v razrez s chasta ot subjecta v skobi:
Kak se ochakva da se ubediat privyrjenicite na M$ che moje i neshto
koeto e open source da im svyrshi rabota, i che e po dobro ot M$,
shtom samite hora koito polzvat open source goniat M$  i se durjat striktno kum nego?
'v momenta vyrshi rabota, s nego sme sviknali' tochno
tova shte kajat i horata v administraciata. Razlikata e che
polzvaneto na utf8 e vypros na jelanie, a polzvaneto na M$ na 13M$-a :)

Za vsichki encodings da se poddyrjat zor ( niakoi kaza i mime, kajete
niakoi software koito poddyrja 100% MIME i ne se duni ? ), a i e bezmisleno.

> Ami arabite i evreite naprimer... te maj pisheha ot dqsno nalqvo, i za
> tqh zhizneno e vazhno v header-a promenlivata "format" (ako ne gresha)
> da ima to4no opredelqna stojnost i syotvetnoto prilozhenie da e aware
> za tova... Vyobste problemi  sa mnogo, i se tyrsqt reazni resheniq, no
> UTF do qzvestna stepen e panaceq i ste razreshi dosta ot tqh. Will see

        Shte razreshi ako se polzva, ako ne shte si ostane dobrata vyzmojnost.

--
have fun,
alex