Re: lug-bg: Sendmail problem

  • Subject: Re: lug-bg: Sendmail problem
  • From: vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx (Vesselin Kolev)
  • Date: Thu, 20 Jun 2002 11:08:45 +0300

Moment:))) Choveka pita kak da ogranichi goleminata na mailbox-faila,
a ne da pravi limitirane po golemina na edinichna transmisia na saobshtenie.
Temata malko se izmesti, no iskam da dobavia neshto, koeto v niakoi
sluchai ne e experno mnenie i se osnovava na lichnite mi nabliudenia.

Po pincip ogranichavaneto na goleminata na edinichno obraboteno saobshtenie
e strategia, koiato celi podobriavaneto na prozivoditelnostta na servera ili
pravilnoto izpolzvane na traffica. Porochnata praktika v BG e dostavchicite
da predlafat na klientite si sylno simetrichni naeti linii s malyk upload
kapacitet. Niama da komentiram politikata na povecheto dostavchici, a i
sigurno sa si pravi ot svoia gledna tochka da pestiat izhodiashtia traffic,
koito minava obiknoveno prez BTK i se broi. Ta v tozi red na izlagane na
problemite, mozhe da se kazhe, che za povecheto klienstski serveri za
elektronna poshta, ogranichavaneto na dylzhinata na syobshteneto mozhe
da optimizira poveche izhodiastia canal i po-malko vhodiashtia (po
podrazbirane vhodiashtia e vinagi s po-visok kapacitet). Na praktika
obache kato che li povecheto sistemni administratori izpolzvat limitirane
na dylzhinata za poshtensko syobshtenie za da izbegnat "flood". Naskoro
govorih s edin poznat, koito ima neudovolstvieto da administrtrira server
za elektronna poshta na dosta goliam universitet v Germania. Te razpolagat
s osobeno dobri kanali za vryzka, no sa gi zadrystili s e-mail za
serveri, na koito te sa MX host. Problema e bil, che poluchatelite sa bili
s naeti linii s malyk kapacitet, a izpratenite pisma sa bili ogromni.
Natrupali sa se na spool-era na universitetskia server, chakaiki da bydat
prepredadeni na malkite serveri, no tova ne stava, zashtoto kapaciteta na
liniite kam malkite serveri e nisyk i ottuk e nastypilo prepylvane na
partitiona opredelen za spooler. Na niakoi hora, tova mozhe da im se vidi
smeshno, no universitetskia server tam e svyrzan s 4 LAN carti kam gigabitovi
linii i za niakolko secundi mozhe da stane ogromna belia, ako niama limit
na dylzhinata na obrabotenite saobshtenia.

Za bylgarskite uslovia takyv flood e malko veroiaten. Prosto liniite tuk
sa tromavi.

Vsashnost ako niakoi iska pyk da prepylni maibox, to ogranichavaneto
na dylzhinata na edinichnoto obraboteno syobshtenie ot MTA niama da
pomogne nikak. Nomera e mnogo prost. Tova e kato ideiata za napylvane na
bychva s voda. Bychvata mozhe da se napylni s golemi kofi s voda ili s
malki.. Sashtoto e pri mailbox-a. Toi mozhe da se napylni lesno i s mnozhestvo
malki saobshtenia. Taka, che limitiraneto na goleminata na potrebitelskia
mailbox s pomoshtta na MTA NE E EFECTIVNO! Az veche pisah kak mozhe
tova da stane s edin script na perl, koito se startira v smrsh (Sendmail
restricted shell). Tova e i nai-efectivnia nachin. Neka pak da povtoria
zamisyla, kato dam i malko dopylnenie. Ideiata e, vseki pyt kogato daden
potrebitel poluchi mail se proveriava za goleminata na mailbox-a mu. Ako
sled poluchavaneto na poslednoto syobshtenie toi nadvishi limita, se pravi
zapis v /etc/mail/access i sled tova ot faila access se prozivezhda faila s
bazata ot danni access.db. V tozi fail na otdelen red se opisva reject
politica za daden potrebitel s komentar, che e nadvishen limita. Taka, ako
se poluchi nov mail za potrebitelia, toi shte byde vyrnat kulturno na
podatelia, kato shte byde opisana i prihinata za tova. Dosta neetichno e
nadhvyrlilite limita pisma da se izprashtat v /dev/null i da ne se vryshta
syobshtenie na podatelia. V BG ima obache mnogo neetichni administratori i
podobni sluchai na kitna seliashtina ne sa redki. Ta da prodalzhim sys
scripta. Znachi puska se oshte edin script, koito da sledi syslog-a i da
nabludava koga potrtebitelia, chiiato kutia e prepylnena shte si ia proveri.
Pri vsiaka proverka se preglezhda dylzhinata na mailbox-a i ako tia spadne
pod limita (potrebitelia e izteglil pisma(pismo) pri sebe si) se maha reda za
zabrana, napraven v /etc/mail/access. Tazi shema
mozhe da se vkliuchi v efectiven rezhim s pomoshtta na limitirane na
dylzhinata na obrabotenoto ot MTA syobshtenie po slednia nachin. Iasno
e, che poslednoto pismo, koeto prepylni mailbox-a shte nadvishi limita.
No se pita s kolko shte nadvishi limita. Otgvora e nai-mnogo s maximalnata
predelna dylzhina na edinichno obraboteno syobshtenie. Razbira se vseki
mozhe da se seti i za drugi variani i variacii na izpylnenie na tazi ideia...

V obshti linii tova e...

  Pozdravi
     Vesselin Kolev