RE: lug-bg: Pomosht za free fonts ot Bitstream

  • Subject: RE: lug-bg: Pomosht za free fonts ot Bitstream
  • From: al_shopov_lug@xxxxxxxxx (Alexander Shopov)
  • Date: Sat, 25 Jan 2003 16:26:06 -0800 (PST)

> Mnogo dumi malko smisal. Ne mislh li che edin
> TEKSTOV e mnogo po-lesen za
> vazpriemane ot edin sharen i migast s baneri i
> laskavi shriftove html file.

Estestveno - edin pretrupan fail ili stranica s
dzhindhifliushki e neshto gnusno, no govorim za
priatno i estetichno izglezhdasthi obiknoveni
shriftove, koito da pozvoliat chovek s kef da
razglezhda internet, a ne da mu izlizat idiotski
shriftove sas spacing kato za kitaiski ieroglifi. (ne
se sheguvam, imal sam takiva sluchai)

> Ako si takav goliam fen na shreaniata da pomolim
> spas pismata v lug-bg da
> stnata ma HTML che da im se radvash..Az lichno ste
> ti demonstriram togva
> shriftovete mi.

Ne stava duma za tova, pismata shte si ostanat txt,
vaprosat e kak shte gi chetesh kogato gi poluchish.
Mozhesh da gi chetesh kakto pod terminal, taka i pod
X, no i v dvata sluchaia e dobre da sa ti hubavi
shriftovete, a ne da se kiorash i da se chudih koia
bukva kava e.
A mozhe bukvite da sa razlichimi, no da ne sa
donapraveni i da
ChEtEsH MaIlA TaKa - RaZbIrA Se AmA DrAzNi

> samo che "lud na

Shriftovete sa tipichnite koito izpolzvame kogato
rabotim s kompiutar - serifern, san serifen i
monospaced. Ne govorim za niakakvi sharenii.

> Da razbiram che e zhest , no ne tolkova
> GOLIAAAAAAAAAAAAAM...
Naprotiv, zhestat e ogromen - sravni ogromnoto
kolichestvo na free proekti - primerno na
freshmeat.net i svobodnite shriftove - ama naistina
svobodni, ne samo da si gi drapnesh podobno na
shareware ili freeware softuer.
Da ne govorim kolko mnogo visokokachestven svoboden
softuer ima (MySQL e chudesen primer) i kolko malko
visokokachestveni svobodni shriftove.

> Pomisli i MySQL AB sa darili(pusnali pod GPL) MYSQL
> RDBMS. Ne mislih che
> toia zhest primerno w n pati po-goliam(na MYSQL se
> krepi ogromna chast ot
> site-vete).Ama ne sam chul da im pishem i da biem po
> edni kolena pred
> tiah......
> A te naistina go zaslujavat..a za 10 srifta dignahte
> tolkova shum...

Ne stava duma che MySQL ne zasluzhvat blagodarnost.
Vseki razrabotchik na svoboden softuer go zasluzhava,
no darovete na dvete kompanii sa razlichni. Imai
predvid che MySQL AB poluchavat pachove i
dorazrabotkas
na MySQL, razlichni dopalnitelni moduli i t.n.
Bitstream e mnogo po-malko veroiatno da gi poluchat.
(ako vaobshte mozhe da si predstavish kakvo
predstavlaiva patch za shrift) Shte specheliat ot
reklama, no potrebitelite na svobodni OS shte
specheliat poveche.
Razrabotkata na softuer e razlichna ot tazi na
shriftove. V listata ima dosta hora, koito praviat
softuer, ti samiat poznavash mnogo takiva. Kolko
sazdateli na shriftove poznavash?
Da ne govorim che govorim za mashtabiruemi shriftove,
a ne rasterni. Sazdavaneto im e mnogo po trudno. Ne e
dostatachno da si programist za da pravish shriftove.
Ne e dostatachno i da si hudozhnik.
Triabva ti mnogo specialen uset, za da sazdadesh hubav
shrift.
Da ne govorim kolko mnogo glifove triabva da se
sazdadat i te vsichki da izglezhdat hem hubavo, hem
ednakvo.
Sazdavaneto na samite ochertania ne e dostatachno -
tribvat takiva raboti kato hinting - izchertavane i
promenqne na shrifta pri rasteriziraneto mu na
ustrojstva s niska razdelitelna sposobnost kakvito sa
monitorite (72 tochki na inch, 100 nai mnogo ako ne
mozhezh da otdelish 5000$ za Reontgen monitorite na
IBM), kerning - izmenenieto v otstoianiata mezhdu
otdelnite dvoiki bukvi, kato dobavim i sazdavaneto na
ligaturi - simvoli obediniavashti dve mnogo blizko
razpolozheni bukvi kato fi, fl i rabotata stava mnogo
debela.
Vizhdal sam dosta hora koito iskat da sazdadat free
shriftove, no no mogat, zashtoto kolichestvoto rabota
za da poluchish zadovolitelen rezultat e mnogo
po-goliamo otkolkoto pri pisane na softuer. Ne kazvam
che da si programist e lesno, obache mozhe da ne si
genialen programist i da pishesh polezen softuer. Pri
shriftovete choveshkoto oko vdiga letvata MNOGO visoko
- ako shrifta ne e hubav, stranicata, koiato go
izpolzva te drazni i ponezhe govorim za
naj-izpolzvanite i osnovni shriftove - zatova tezi
samo 10 shrifta sa mnogo vazhni.
Sravni kachestvoto na bukvoleiarni kato Adobe,
Mootype, Bitstream, AGFA, ako shtesh dori i Microsoft
s bezplatnite shriftove (koito dazhe ne sa svobodni)
Ne che niama hora, koito da sazdadat takiva shriftove
no e mnogo potrudno da se osashtestvish kato dobar
sazdatel na shriftove otkolkoto dobar programist.

> Tova che NE haresvam shareno kak e svrazano s tova
> dali moga da poemam
> otgovornost ????
> Ili tova che mrazia da me pouchavat ?

emi shtom mrazish, mozhe i da ne haresash pismoto mi,
no za zhalost sazdavaneto na hubavi shriftove e baven
i truden proces.

> Tova prosto niama smisal...Ama adski bezsmisleno
> e....
> Moje bi imam tvarde visoko samochuvtsvie , no ne se
> smitam za tap da me
> pouchavta kak da komunikiram s horata vse pak prez
> godinite sam go uchil po
> dosta predmeti(a i ako ne moga niam da moga da si
> vadia hliaba).......
> Prosto ne sme malki deca, da ni kazvta basticite ka
> da se darjim...

> shriftove....

Na servero ne, ama na men da. Pak i na teb kogato
polzvash Linuxa da razgledash neshto - ueb stranica,
konfiguracia na mashinata i t.n.
Da ne govorim kolko kat sa free shriftovete s
kirilica.
Za Bulgarskia desktop potrebitel tova e mnogo vazhno -
kolko mnogo pati horata sa se oplakvali che ueb
stranicite pod Linux izglezhdat uzhasno - prichinata e
che niama hubavi kirilski shriftove.
Tezi na Microsoft stavat, hubavi sa (dosta blizo do
chudesni), obache ne sa svobodni. Poradi tiahna
nedomislica mogat da se razprostraniavat kopia no bez
da se izmeniat. Za svobodnia softuer tova ne e
dostatachno.

> Linux za desktop se polzva ot linux entusiasti i ot
> po-bedni firmi.
Mozhe tova da e taka, no e na pat da se promeni.

> Az ne sam entusitas. Na men vrmeto mi struva pari i
> ste rabotia s onazOS s
> koito nestata stava po-lesno i po-barzo.Az lichno
> viarvam che 90% ot nai
> chesto izpolzvaite funkcii na OS za desktop stavta
> dosta po-barzo pod win
> 2000 otkolkoto pod gnome.

Dobre, polzvai kakvoto iskash. Nikoi ne te spira, no
tvoite nuzhdi sa razlichni primerno ot moite. Az ne ti
natrapvam moite nuzhdi, ne mi ntrapvai ti tvoite.
Ako ne iskash da blagodarish - OK. Az iztakvam
argumenti zashto schitam che tova e vazhno neshto.

> Sega sam siguren che vie ste kajete che vie go
> pravite po-barzo pod gnome...
> E dobre znachi ste super..edinici po celia sviat..az
> ne sam tolkova dobar i
> predpochitam da mi e lek zhivota...

Po-gore kaza che viarvash che e po-barz ;-) znachi ne
si siguern ;-). Shtom kato ti e po-barzo i lesno pod
Win - mi hubavo. Niama da se biem za tova ia.

> Ti lichno bi li riskuval da izpratish oferta za
> golima porachka na tvoi
> badest biznes partnior ako ne si 100% siguren che
> prezentacita, spresheet-a,
> i .doc ste se otvori pri tiah po nachin po koito
> ochakvach ?
Eto oshte edna prichina da iskame hubavi free
shriftove, koito da sadarzhat kirilica, a ne da
polzvame primerno haknati shriftove s kirilica, koito
da se prestruvat na latinski, samo i samo da gi
izpolzvame, zashtoto togava dokumentite zapisani pod
OpenOffice niama da se otvoriat pravilno ot Word.
Pak dokumenta mozhe da e PDF, ima mnogo dobri
instrumenti za generirane na PDF za dokumentacia
naprimer pod Linux (texinfo i prochee)
A v interes na istinata - dori i da sam pod Windows i
da polzvam MS Office - pak ne moga da sam siguren che
te shte otvoriat dokumenta mi kakto triabva - kolko
shcupeni dokumenti sam polzval, kolko raboti se
interpretirat po razlichen nachin. A da ne govorim
kakvo stava ako instalirash razlichen printer s
razlichni margini, no tova si e do kachestvo n
softuer. Teb mai kachestvoto te e dovelo do Linux kato
server.

> Ne mi puka kakav e lizenza ako platena i mi triava
> se kupuva(nai veroitno
> firmat za koita rabotia), ako freware radost goliam,
> ako e GPL chudesno.

Mi dobre de, razbrah.

> Prosto e nesiriosnzo sasto da se govori che golemite
> designersi
> studia(istinskite potrebiteli na shriftove) ste
> zarejat ADOBE * i ste trganr
> s GIMP kolkot i dobra da e tai programka..

Zapochvame da obarkvame neshtata. Kade tragnahme, kade
otidohme. V interes na istinata studiata zapochvat da
predpochitat Gimp pred Adobe (photosho naj-veroiatno)
Chuval li si za FilmGimp
http://filmgimp.sourceforge.net/- izpolzvan e za
retushirane na filmi kato Harry Potter, Scooby-Doo,
Stuart Little

> Na tia studia ne im drem za tia 10 shrifta...te ste
> si gi kupita kato
> potribvat -> ste im izkrat parite oste do obed...
Da de, taka e. Nezavisimo na kakva OS si, ako si
dizainer shriftove ti triabvat. Ama ne mozhe edin
obiknoven potrebitel da triabva da se izrasi 5000$ za
svesten osnoven shrift nali? A men me interesuvat
desktop potrebitelite.
Studiata da se opraviat kakto mogat.

> Prosto sledvastite pone 2 godnini niama da se
> sluchi...
A na bas che v sledvashtite 2 godini Linux shte se
prevarne v osnovna desktop sila! V momenta ima poveche
desktop potrebiteli ot Apple.

Znam znam, mnogo e izbuhliv, pak i chesto e svoenraven
i prai kakvoto si iska. Sluchvalo mi se e. I az sam
polzval Windows. I pak mi se sluchva.

> Ne sam kazalche stav za vsichko..az lichno za web
> predpochitam 100 pati
> poveche APACHE pred IIS tai kato se zanimavam s
> malki site-ve i s PHP
> primerno pisha mnogoo brazo...
> Za da ne pliua savsem IIS-a ste t ti kaja che iam
> edno nesto  COM, COM+
> koeto pravi ASP tehnoligita nezamenia za niakoi
> situacii s edinstven
> konkurent JSP.
Abe do kolkoto znam COM ne poddarzha otdalecheni
vrazki. COM+ e po-dobre. Ama pak mnogo se otkloniavame
ot temata. Ne sam tragnal da tre ubezhdavam che Linuxa
e po-dobar vav vsiako otnoshenie ot Windowsa (makar
che ot gledna tochka na svobodata tova e taka).
Ponezhe za teb svobodata niama takova znachenie -
Linux-a e po-dobar ot Windows v niakoi otnoshenia
chisto utilitarno i pragmatichno. Moiata cel e edin
den da stane vaobshte po-dobar. Ne spriamo windowsa a
spramo tova koeto z iskam.
Ama - vse pak - nerde JSP, nerde shriftove

Haide - i po-spokoino.
Gorgi Danchev i Petar Ziumbiulev - spoko s topkata

Vsichko nai-hubavo al_shopov