Re: lug-bg: UTF-8 и браузърите

  • Subject: Re: lug-bg: UTF-8 и браузърите
  • From: Валентин Стойков <valentin_st@xxxxxxx>
  • Date: Sat, 29 Nov 2003 15:55:15 +0200

On Friday 17 October 2003 22:30, Иво Тачев wrote:
> На 17 10 2003 18:24, Valentin Stoykov написахте:

> Интересно, така е и при мен (Mozilla 1.1, KDE 3.0.3). Изглежда началната
> страница на google е скрипт, който интерпретира различно user-agent на
> двата браузъра, въпреки че Konqueror праща "Mozilla 5.0...".

Когато отворя някоя интернет страница с кодиране utf-8 посредством Konqueror
3.1.4 на мястото на някои кирилски букви има въпросителни. Интересното е, че
с Microsoft Internet Explorer тези страници се отварят нормално, а с Mozilla
и Konqueror има проблеми. Със links страницата се отваря нормално.

Примери:

http://tilix.slaveinostudios.com/
Съдържа:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
        "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd";>

което е грешно. Но след като се зададе ръчно кодиране utf-8 (от View -> Set
encoding -> utf-8) страницата се визуализира правилно.

Пак от същата страница:
"Имаше малък проблем със сай?а, но вече всичко е наред."
Не се чете  "т"-то.

Отворих
http://tilix.slaveinostudios.com/grafic.html
и се оказа, че кодирането там е utf-16, а никъде в страницата това не е
указано. След като промених кодирането ръчно (от View -> Set encoding ->
utf-16) текста започна да се чете нормално.

Направих следния опит: взех една страница с кодиране cp1251 и посредством
KWrite я прекодирах на utf-8. Отворих получената страница с Konqueror и
всичко се четеше нормално!

Извод: кодирането на много (всички?) страници в интернет с кодиране utf-8 е
счупено. Ако няма възможност да се ползва KWrite (или друга програма, която
да си върши правилно работата),  да се избягва използването на кодирането
utf-8. Вместо него да се ползва utf-16 или cp1251 (второто е по-икономично -
страницата е два пъти по-малка!).

Защо?
Защото някой има интерес само Internet Explorer да отваря развалените
страници. Само че не мога да се сетя кой точно и защо иска това...
Също така не ми е ясно, кой има изгода да се ползва кодирането на Microsoft
cp1251 вместо unicode... и кой утре ще каже - нямате право без пари да ни
ползвате кодирането...

Бележка: всичко написано по-горе  може и да не е личното мнение на написалия
го ;-)