Re: lug-bg: Satelite internet??? - Sory za nedoglejdaneto

  • Subject: Re: lug-bg: Satelite internet??? - Sory za nedoglejdaneto
  • From: Vesselin Kolev <vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 17 Dec 2003 11:17:53 +0200

Nikolaj Dimitrow Yurgandzhiew wrote:

| Извинявам се за недоглеждането. Имам предвид постинга си в
| неправилния треад.
|
| Благодаря за инфото. Става въпрос за захранване с трафик на една
| малка мрежа. Попада в 3 категория (според описанието на Веслин
| Колев). VoIP не се предвижда. Само за браузване и SMTP и DNS. За
| цената съм съгласен, но ако се направи една проста сметка: наета
| линия към БТК трафик (не се намирам в София и цените са доста
| по-високи) За около две години техниката ще се изплати. Остава
| предимството в скороста. Между другото има ли някой който е клиент
> [...]

Така. Ако е само за клиентко потребление и в сървърно отношение имаш
само SMTP и DNS, не мисля, че ще имаш проблеми. Ще е добре разбира се,
да си направиш една QoS схема за да може DNS пакетите да се
приоритизрат. Така допълнително ще направиш по-бързи отговорите на
заявките. Освен това ще имаш и един допълнителен контролен канал, по
който ще се осъществява обмен на конролни съобщения м/у сателита и
т.нар. "броудбенд рутер" (приемната ти станция) ъгълът е малък,
прекъсване на връзката може да има при доста силен (обилен) снеговалеж
с мокър сняг (спорно е и кое ще откаже първо, приемника или
предавателя). Ако ъгълът е голям, при мокър сняг можеш да имаш само
спадане на скоростта. Имай предвид, че ако градоносен облък застане
м/у теб и сателита, връзката може и да прекъсне. Проблемът е, че
средата поглъща твърде сълно елекромагнитените вълни. Но това са
твърде редки и екзотични случаи. Също така имаш зависимост и от
мощността. Мощността ще ти е такава, каквато лампата на крайното
стъпало на излъчвателя позволява. От друга страна, ти сигурно ще
заплащаш по тарифа изчислена на база мощността, с която облъчваш
сателита така, че висока мощност може да не е финансово оправдана.

Аз не знам точно какъв е модела на използвания от теб up-линк, какъв е
диаметъра  на параболата, мощността на излъчване, има ли коректори и
т.н...

Но!

Иксрено те съветвам да намериш екип с опит, който да ти закачи
колектора на антената. Това е критична операция, доколкото тя
осигурява фокусировката на лъча. Положението на колектора е
пренастройваемо. Обикновено колектора е закачен с три или четири винта
и гледа с параболичната си част към изхода на вълновода (който излиза
от лампата на крайното стъпало), които осигуряват достатъчно много
степени на свобода за да можеш да настроиш твърде финно фокуса на лъча.

Съветвам те да купиш две мощни кварцови лапми в непромокаем кожух и да
ги насочиш да греят към параболичната антена от блико разстояние през
зимата. Целта е, ако завали сняг, той да не се натрупва върху антената
и после (при топене) да не обледи параболата. Имай предвид, че
натрупването на сняг влошава подавания интензитет от колектора за
излъчване към сателита и това може да доведе дори до загуба на канала.

За да запазиш фокусировката постоянна, трябва да направиш много
стабилен постамент за параболичната чиния. Обикновено се постъпва
така. Забива се дълъг бетотен прът в земята. Около него се насипва
бетон в кожух (кожухът обикновено служи да не попада пръст в бетона
при наливането му). Кожухът може да е от дъски, фазер и т.н. Не е
нужно да е нещо скъпо и специално. След като бетона засъхне, пръстта
около така получената колона се трамбова. Може леко да се навлажни
преди това. След това се постила слой пясък, над него слой чакъл и се
излива бетонна хоризонтална плоча с радиус, в който влиза проекцията
на чинията. Такъв постамент няма да мръдне дори ако камион се блъсне в
него. Разбира се, целта на постамента е не да пази от сблъсъци с
возила, а да не е податлив на слягане на почвата (това го осигурява
колоната - нямаш изместване). Понякога отместване на ъгъл 1 градус
може да ти прекъсне връзката. Слагането на почвата може да ти играе
номера през есента и пролетта. Затова направи здрав постамент.

Т.е. заел си се с доста сложна техническа задача и искрено ти желая да
успееш.

~  Поздрави и пожелания за успех