Re: lug-bg: Debian GNU/kFreeBSD

  • Subject: Re: lug-bg: Debian GNU/kFreeBSD
  • From: Viktor Vasilev <viktor@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 21 Jul 2004 15:03:27 +0200

On Thu, Jul 15, 2004 at 07:57:07PM +0300, Огнян Кулев wrote:

> Както си прочел, само ядрото е на FreeBSD, а
> останалото (т.е. всичко извън src/sys) е GNU.
> Това е много повече от пренасяне на
> пакетната система.  Не мислиш ли, че това
> е някак си осакатяване на FreeBSD? (Просто ме
> интересува какво мислят за това
> поддръжниците на FreeBSD.)

Точно това е голямата разлика между FreeBSD и Linux. Докато FreeBSD
предоставя една цяла базова система добре сработена и тествана с
ядрото, Linux предлага само ядро. Останалата работа се върши от
безбройните дистрибуции, пакетиращи ядрото с някакво свое виждане за
userspace инструменти (предимно GNU софтуер). Специално FreeBSD се
опитват да избягат от GNU bloat и по-голямата част от /usr/src не е с
GPL лиценз, като има обособени части от дървото, например /usr/src/gnu
и /usr/src/contrib, съдържащи GNU код. Последната придобивка е нова
имплементация на tar под BSD лиценз, стремяща се да е съвместим с GNU
tar.

Може да се каже, че тази кръстоска между GNU userspace и истинско UNIX
ядро е осакатяване, но идеята някак си ми харесва. Освен религиозни
войни и заклеймяване на този или онзи лиценз, идеята на софтуера с
отворен код е той да се споделя и да се извлича максималното от него.
Един от най-добрите начини да се научиш да програмираш е да четеш чужд
код, да взаимстваш, променяш и подобряваш (като се съобразяваш с
лиценза разбира се ;-)). Та точно това споделяне ми харесва и щом на
някой му е интересно да го прави (примерно порт на GNU libc към BSD),
значи има смисъл от цялата работа.

Има още един проект[5], за портиране на FreeBSD ядрото плюс libc5,
който за съжаление е в застой. Жалко, че не са могли да възстановят
публичното копие на изходния код след пожара.

[5] http://www.debian.org/ports/freebsd/bsd-libc-based

> Между другото, портът на glibc за NetBSD
> първоначално е написан от някакъв Момчил
> Великов от Fadata[3][4].  (Портът за FreeBSD е
> написан първоначално от Bruno Haible.)

Hats off за Момчил Великов :-)

> [3] http://www.nongnu.org/glibc-bsd/
> [4] http://sources.redhat.com/ml/libc-alpha/2002-11/msg00129.html