Re: lug-bg: RE: rm -rf /usr (***** **)

  • Subject: Re: lug-bg: RE: rm -rf /usr (***** **)
  • From: Peter Pentchev <roam@xxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Aug 2004 13:02:37 +0300

On Sat, Aug 14, 2004 at 05:22:03PM +0300, Dimitar Tomow wrote:
[snip]
> Та за Дебиан-а.
>
> apt-get --reinstall ли беше, имаше --reinstall си спомням , само
> остава как да кажа всичко що е живо ... само този reinstall как да го
> кажа ,така че да не препокрива конф. файлове, предполагам не го прави,
> но знам ли ?

Не знам дали има изобщо смисъл да се отговаря на такъв въпрос със
седмица закъснение, но все пак да си кажа един вид...

Специално за Дебиан-а не мога да помогна, защото не съм си играл досега
достатъчно с него :(  Това, което ще кажа, вероятно няма да ти помогне
много точно в момента (да не говорим за това, че моментът май вече
отдавна е минал и доста други хора са отговорили навреме), но се надявам
да ти спести бъдещи главоболия в различни (надявам се, не подобни :)
ситуации.

Главната идея: когато инсталираш програма и се наложи да й променяш
конфигурационните файлове, ВИНАГИ ги пази в някакъв вид система за
version control!  Дали ще е RCS, CVS, SVN, Perforce, <представете си, че
тук са изброени и останалите 511 варианта>, или просто нещо като file
versioning, което имаше във файловата система на VMS и май чувам, че се
опитва да се появи пак напоследък - пазене на конфигурационните файлове
*и на историята им* може да се окаже много, много важно нещо понякога.
За още едно малко примерче виж http://use.perl.org/~merlyn/journal/20492 :)
Част от ползата наистина е точно това: когато загубиш нещо, или
някой пакет е създаден така, че при премахването му изчезват и
конфигурационните файлове, независимо дали са били променени или не, да
можеш да възстановиш колкото се може повече колкото се може по-бързо.

Между другото, не знам как стои въпросът при Дебиан, но някои от хората,
които поддържат FreeBSD ports, помагат с едно сравнително простичко
решение: когато даден порт инсталира приложението, той копира всички
конфигурационни файлове във файлове със същите имена и прибавено .dist
или -dist или нещо такова.  Ако и при теб има нещо такова, тогава
"просто" трябва за всеки пакет да намериш тези файлове и да направиш по
едно diff-че между *.conf и *.conf.dist или както е там... мда,
кавичките около "просто" май са съвсем на място :(  Ама нали казваш, че
искаш идеи ;)

А между другото, в друг follow-up споменаваш яда си от факта, че някои
кажи-речи основни програми са в /usr.  Има много причини те да не са в
/bin и /sbin, като основната е, че наистина има ситуации, в които root
fs трябва да бъде възможно най-малка.  Не мога да се сдържа обаче да
спомена и факта, че от това разграничение между абсолютно необходимите
неща в root fs и нещата, без които понякога може да се мине в /usr има
само още една стъпка до идеята за трислойното разделение: root fs, /usr
с това, което някои наричат "base system", а други - "операционна
система" изобщо, и /usr/local или /opt или /usr/opt или както още се
нарича мястото, където се инсталира всичко, което... ами, което не е
част от base system, с цялата произтичаща от това неяснота :))  На мен
лично много ми харесва идеята с read-only / и /usr, и то на компютър,
който непрекъснато минава през инсталиране, деинсталиране и всякакъв вид
обновяване на всякакъв вид неща - знам, че / и /usr не мога да намажа и
че винаги ще имам работеща система (ако нещо не се омаже при
build/installworld де, но това вече е - или поне се предполага да бъде -
доста по-малко вероятно :)

Поздрави,
Петър

--