Re: lug-bg: Free Software, OpenSource Software, Commercial Stuff

  • Subject: Re: lug-bg: Free Software, OpenSource Software, Commercial Stuff
  • From: Peter Pentchev <roam@xxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 17 Nov 2004 03:12:41 +0200

On Wed, Nov 17, 2004 at 01:22:08AM +0200, sdfgd sdfs wrote:
> [...]
[snip]

> Интересно ми е да чуя, цялата тая полемика каква връзка има с спора
> SciForge <> Gforge

Дотолкова би трябвало да бъде очевидно за всеки, който е следял листата
в последната седмица :)

> и цели ли тя да изкара някоя от страните по-права от другата :))))

Лично моето мнение е, че не, не е това целта на Калин.. виж по-долу.
В крайна сметка обаче само той може да каже какво наистина е целял :)

> Долавям завоалирани интригантски мотиви.

Единственото, което не разбрах тук, беше думата 'интригантски'...  Поне
по начина, по който аз виждам нещата, Калин просто търси причината за на
пръв поглед рефлексивната, автоматична реакция на много хора в момента,
в който направиха връзката между Sciant и SciForge.  Може би човекът
просто се чуди защо толкова хора лавнаха толкова силно срещу нещо, което
все пак не е било започнато от Sciant, а лично от него; нещо, за което
той самият е хвърлил доста усилия и е напълно естествено да очаква
някаква реакция на самата свършена (главно, да не кажа само, от него)
работа, а не на името на фирма, която общо-взето има нещо общо само с
хостинга на проекта :)

И тъй като аз вече май изразих някакво мнение по темата в един блог,
който не е ясно колко от четящите тази листа четат, но е напълно
възможно Калин да го е прочел, то сега ще се опитам да изразя поне моите
лични причини за това да *предпочитам* openfmi.net пред SciForge - много
дебело искам да подчертая думата "предпочитам" в смисъл, че според мен
това НЕ Е ситуация от типа "there can be only one".

Калине, поне според мен част от причината някои - не всички - да лавнат
така, е фактът, че май доста от хората в тази листа имат едно изградено
по един или друг начин недоверие към фирми, които се занимават с
комерсиална разработка на софтуер.  За различните хора причините за това
недоверие могат да бъдат различни:
- неоправдани обобщения: Windows е лош, значи Microsoft е лош, значи
  всички, които са подобни на Microsoft, т.е. разпространяват софтуера
  си в затворен вид, са лоши, значи нищо, което те подкрепят, не може да
  бъде добро.
- лош предишен опит: част от хората се занимават със свободен софтуер
  само в свободното си време, не като част от преките си служебни
  задължения, защото фирмата, в която работят, не признава изобщо
  свободния софтуер, а основава дейността си само върху proprietary
  платформи/продукти.  Неправилният извод: всички - или поне всички
  български - фирми са такива, значи не може да им се вярва за работа
  върху свободен софтуер.
- пак лош предишен опит: има български фирми, и не са една и две, които
  в даден момент са твърдели, че ще започват даден проект на основа на
  свободен софтуер, а след това тихичко и потайничко са се отмятали от
  това решение.  Неправилният извод: всички български фирми са такива,
  значи... така де, ясно става вече :)

Дотук с причините хората да изпитват недоверие към комерсиални фирми (а
то какви други има?), които твърдят, че подкрепят свободния софтуер под
една или друга форма.  За мен причините са други, но съм останал с
впечатление, че за някои хора поне горните три точки са достатъчни, за
да направят точно това логически абсолютно неправилно обобщение, което и
ти си виждал - че всичко комерсиално е зло и че не може да има фирма,
която като част от дейността си да има нещо комерсиално, и да
подкрепя/развива и свободен софтуер.

Спокойно, още съвсем малко остана :) Последно за това, което според мен
е повлияло на други хора - може би има хора, които не правят това
обобщение като такова, но просто са си изградили някаква представа за
самата фирма Sciant и са решили, че *точно на нея* не може да се вярва.

От друга страна пък - и май накрая стигнахме до причината за *моето*
предпочитание - аз лично се чувствам доста по-сигурен в това, че
Софийският университет и по-точно ФМИ ще предложи една плодородна или
поне стабилна среда за развитие на един forge.  Без да дърпам дявола за
опашката, имам предвид, че никога не е ясно какво ще се случи с дадена
фирма, неин отдел, нейни служители в някой бъдещ момент, и какви промени
могат да настъпят във фирмена политика или лично отношение на хора или
не знам и аз още какво, които да издърпат килимчето изпод проекта.  Не,
не казвам, че смятам, че така ще се случи - просто мисля, че в СУ има
повече хора - и преподаватели, и администратори, и студенти - които ще
нададат вой в подкрепа на forge-а или дори ще предложат помощ за него в
трудни моменти.  Да не говорим за това, че най-вероятно голяма част от
проектите ще бъдат развивани точно от хора, които имат нещо общо с
университета и поне от време на време се вясват там, което пък ще помага
за това те да контактуват помежду си и за още по-бързото развитие на
проектите.  Имам още две-три неща, които могат да се приемат за причини,
но в крайна сметка пак искам да отбележа, че всичко това са причини само
за *предпочитанието* ми към openfmi в момента - не казвам, че SciForge
трябва да умре; впечатлен съм от усилията, които си положил и
продължаваш напред; нищо чудно да гледам и да помагам и на проекти,
развивани там, но за момента поне openfmi ми се струва малко по-сигурен
избор.

Поздрави,
Петър

--