Re: lug-bg: Free Software, OpenSource Software, Commercial Stuff

  • Subject: Re: lug-bg: Free Software, OpenSource Software, Commercial Stuff
  • From: George Danchev <danchev@xxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 17 Nov 2004 15:21:39 +0200

On Tuesday 16 November 2004 17:23, Kalin Nakov wrote:
> Здравейте,

Аз мислех въобще да не отговарям, но ще се опитам да обясня накратко, че
случая е сериозен, и за да няма сеир...

> С това писмо искам да науча защо БГ линуксджиите (това в добър смисъл,
> имам впредвид така нареченото "общество") са толкова фанатизирани и са
> против всичко комерсиално.

Това твърдение от къде дойде ? Фанатизъм има по отношение на изходния код и
неговото качество, развитие и т.н. Много отворени проекти приемат дарения във
вид на кинти, оборудване, връзка, код, специалисти. Примери бол...

> Значи това, което знам (аз знам, че нищо не
> знам), е следното:

;-) ами например аз се съмнявам, че знаеш как точно буутва линукс ядро, но с
времето ще добиеш рутина и по този въпрос.

> Free Software означава свободен (безплатен) софтуер, ограничаван с
> някакъв лиценз. Излиза, че е безплатен за ползване и печелене. За да

безплатен за ползване и печелене, но само ако не му чупиш лизенза под който се
издава.

> бъде този софтуер безплатен, в 80% от случаите някой е платил цената за
> това. Най-често това са големи корпорации, които спонсорират такива
> проекти и печелят от тях. Останал съм с впечатлението, че в България
> свободен софтуер означава софтуер, на който му е забранено да получава
> пари от когото и да било, съответно му е забранено да бъде повлияван от
> някоя корпорация.

това впечатление е грешно.

> Т.е. свободен софтуер значи софтуер, правен за безпари.

Проблема ти идва от там, че ти изхождаш от: commercial/non-commercial.
Погледни нещата от *фанатизирано* писане, споделяне, пачване, секюрване,
публично показване на изходен код заради самия код, а не да се достигат
определен финансови цели. Нищо не пречи компаниите да даряват код, средства,
поддръжка и т.н. на такива отворени проекти спазвайки техния лиценз. Такива
случаи бол. Дебели компании отварят свои затворени проекти ..
StarOffice/OpenOffice, Netscape/Mozilla, скоро вероятно ще имаме и отворен
Solaris - те ти пример на дарение на кодова база, в която са вложени
финансови средства.

Прост пример: "за без пари" е съдържанието на някой сървър от т.н.
free-та както и съдържанието на ftp.uni-sofia.bg, т.е. сваляш безплатно от
там. Това обаче въобще не значи, че съдържанията им са от сходен характер ...
нямат нищо общо... нищо, че и от двете точиш "за без пари"... та първо тази
разлика трябва да се научиш да правиш и тогава ще разбереш колко неопределено
и AMBIGUOUS е определението "за без пари" ... "за без пари" може да се явява
като следствие, че софтуера е със свободен или с отворен лиценз, но не и
причината заради която да се пише.

> Това е малко извратено схващане според мен. Доколкото знам в
> нормалните страни хората се избиват, за да намерят спонсорство за
> проектите си. Тук бягаме от такива неща. Затова според мен opensource и
> free software в БГ няма да се развиват поради тези причини.

В България има достатъчно open source акули и е удоволствие да се работи с
тях, трудно ти е да ги откриеш обаче ... първо се заеми да извлечеш и поучиш
от техния опит (тфа иска време), после поучавай други страни. С две думи си
ясен:
* млад си - това е идеално и най-големия ти добродетел (има деца които пишат
феноменални програми в което съм се убеден лично)
* ентусиазиран си до наглост - това пак добре, само, че ти пречи
* вземи почети малко, че вдъхваш доста недоверие.

> Трите
> понятия в заглавието нямат абсолютно нищо общо помежду си. Според мен,
> трябва вече да започне да се мисли как да се привлекат фирми в тази
> сфера, така че да се завъртят пари около opensource & free софтуера и
> хората да имат стимул да пишат такива неща за и в България. Не
> претендирам, че разбирам много от тези неща, нито пък мисля, че
> нашенските фирми са кой-знае каква стока, но според мен трябва да се
> направи нещо по въпроса. Как мислите?

*само* с пари се стимулира при катедралния подход, при базарния подход самия
код  (това, че го имаш, можеш да променяш и разпространяваш) стимулира и
фанатизира участниците, което не забранява комерсиалния елемент стига да е в
съответствие с лиценза на софтуера. Ако не разбираш за какво говоря, питай
google за Eric S. Raymond и чети яко. Успех.

--
pub 4096R/0E4BD0AB  2003-03-18  <keyserver.bu.edu ; pgp.mit.edu>
fingerprint 1AE7 7C66 0A26 5BFF DF22 5D55 1C57 0C89 0E4B D0AB