Re: lug-bg: RAID experience

  • Subject: Re: lug-bg: RAID experience
  • From: Hristo Erinin <erinin@xxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 23 Nov 2004 19:23:51 +0200

Здравей,

On Tue, 23 Nov 2004 17:45:52 +0200
Andrei Boyanov wrote:

> Здравейте,
>
> Необходим ми е хардуерен RAID-1 за 2 IDE диска под Линукс.
>
> Искам да питам за конкретни впечатления от следните хардуерни RAID
> контролери под Линукс:
>
> 1. DupliDisk3 na Arco
> (http://www.arcoide.com/products/raidcontrollers/raidcontrollers.html).
> За него пише, че не изисква никакви драйвери и не го интересува каква е
> операционната система. Какви са ви впечатленията и продава ли се в България.

Доколкото разбрах от datasheet-а му, логически се закача към/на стандартната
ATA/IDE шина, което на мен ми звучи малко странно. Не съм чувал някой да
внася подобни устройства в България.

> 2. RAID контролерите на 3Ware.

Ползвам 3ware Escalade 7506-4LP и съм много доволен от него. Дисковете се
виждат като SCSI устройства, има стабилен драйвер, който е opensource и върви
в стандартните ядра. Като трансфер при тест с hdparm дава следното:

$ hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   2400 MB in  2.00 seconds = 1200.00 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  118 MB in  3.00 seconds =  39.33 MB/sec

Ползвам два диска ST3200822A в RAID1. Има web и CLI базиран интерфейс
за управление и диагностика. CLI интерфейсът не поддържа readline, което е
малко досадно, но след първоначалната настройка не ми се е налагало да
работя много с него. Web интерфейсът има някои полезни функции, като
известяване при поява на проблем и други, но аз не го ползвам.
Пробвал съм контролери на 3ware от серията 8xxx с бързи дискове на
SATA шина и резултатите бяха още по-добри от PATA варианта. Основно
предимство на SATA дисковете е, че са hotplug/hotswap, за разлика от PATA,
където без специални чекмеджета/bay-ове не можеш да се оправиш..
Контролера сам по себе си поддържа hotswap/hotplug функции през CLI, което
ти осигурява висок uptime (а ако имаш закачен един свободен JBOD диск,
можеш да направиш операция премахване на дефектирал диск и
отдалечено). Като цяло 3ware са свършили отлична работа, поне що се
отнася до моите нужди (тук Васил Колев може да каже за RAID5 поддръжката
им).
В България дистрибутори на 3ware са http://www.adsysgroup.com/ (пичовете, които
донесоха Itanium2 машината на OpenFest 2004).

> Ако имате опит с други надеждни решения, кажете.

Много добро решение, при това на най-приемлива цена е Linux software
RAID, който също се справя отлично от гледна точка на скорост. Натоварването
на процесора е доста малко (особено при съвременните процесори) и лично за
мен софтуерният RAID на Линукс е едно много добро решение. Освен цената,
голямо предимство при него е и безкрайната му гъвкавост и независимостта
от конкретно хардуерно решение. Какво правиш когато ти изгори HW контролера?
В 2:30 през нощта? Разбира се, хардуерните контролери от горен клас имат
предимство да имат и алтернативно захранване на кешa с батерия, но
контролерите от долния клас (този който аз ползвам) нямат такова нещо.

Ако ще правиш сървър с линукски софтуерен RAID ти препоръчвам да го
направиш на базата на SATA дискове,най-малко заради предимствата, които
изтъкнах вече. За целта можеш да вземеш допълнителна SATA PCI карта, на
която да закачиш дисковете. Бих ти препоръчал контролери с AHCI (Intel
ICH6-R/ICH6-M) или Marvell 88SX60x1 чипове. Ако не можеш да си намериш
такива в България, си вземи Promise TX2 или TX4. Silicon Image 3124 има по-добри
възможности от Promise TX2/TX4, но все още не е написан докрай драйвер
за Линукс, който да ги използва. Погледни на
http://linux.yyz.us/sata/sata-status.html до къде е стигнала поддръжката на SATA
за различните контролери. Интересуват те тези, които поддържат TCQ и NCQ
и са истински SATA контролери, за да можеш да правиш hotswap.

Успех!

--
Best Regards,
Hristo Erinin