Re: lug-bg: Софтуер за следене на файлове

  • Subject: Re: lug-bg: Софтуер за следене на файлове
  • From: Peter Pentchev <roam@xxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 11 Mar 2005 12:47:53 +0200

On Fri, Mar 11, 2005 at 11:01:22AM +0200, Dean Stoeff wrote:

> Напротив много е съществено, не виждам причина потребителя и/или някой
> друг осен програмата и
> програмиста , да знае ключа с който е криптирана базата

> Друг начин е програмата да има 2 вградени алгоритъма - един за
> криптиране на изпълнимия код /чийто ключ отново се знае от програмата/ и
> да се декриптитра непосредствено преди изпълнение в ОП.

Тук може да се сблъскаш с проблеми с това какво ще ти разреши самата
операционна система да правиш - напоследък не се гледа с много добро око
на програми, които се опитват да си модифицират кода :)  Да не говорим за
това, че от 20-30 години насам по принцип хубавите ОС си държат text/code
сегмента read-only, макар че това се променя сравнително лесно.

> А за да бъде още по паранойчно, макар че първия според мен е достатъен
> може да се добави и вътрешен алгоритъм за проверка на контролната сума
> /желателно твой собствен, а не стандарен/

Ъъъъъъъъъъъъъъъ?!

С това в скобите *изобщо*, ама ИЗОБЩО не мога да се съглася!  Напротив,
колкото по-стандартен и по-широко известен е алгоритъмът, толкова по-сигурен
си, че той е прегледан от хора, които наистина разбират от криптография,
и те са решили, че той няма някакви особени слабости (или поне досега не са
открили).

НИКОГА, ама НИКОГА не разчитай на това, че нещо е сигурно, само защото само
ти знаеш как се прави!  Особено пък ако става дума за криптография или за
сигурност и проверки на автентичност!  Има достатъчно начини някой да се
добере до сорса на инструментите ти (това включва не само дизасемблиране и
такива неща, ами и насочени атаки, и social engineering, и какво ли не) и да
разбере какво правиш; ако не го правиш както трябва - т.е. ако ползваш
някакви измислени алгоритми вместо стандартни, подлагани на криптоанализ с
години - тогава има наистина голяма опасност да си пропуснал нещо в
математическата или теоретичната обосновка и примерно да се окаже, че не е
чак *толкова* трудно да се намери друга последователност от байтове, които
да дават същата контролна сума - and you don't want that :)

> и като продължаваме да разсъждаваме в тая
> посока - нищо ново под слънцето, не е лошо да издириш компютърни вируси
> от средата на 80-те на миналия век там е пълно с алгоритми които
> затрудняват анализирането на кода, така че всичко това приложено кам
> една такава програма може да се каже до голяма степен че е сигурна.

Ако наистина искаш степента да е голяма, пак се връщам на въпроса с
използваните алгоритми.  Има два варианта:

1. Ти си криптограф, математик, който е прекарал последните 15-20 години в
   занимания с това; знаеш наизуст всички книги, за които сме чували, и си
   писал няколко, за които не сме.  В този случай - извинявам се - може би
   имаш причина да смяташ, че собствените ти алгоритми ще са достатъчно
   обосновани и сигурни.  Все пак и в този случай го има моментът с това, че
   не можеш да си сигурен, че си предвидил всичко: както се оказа наскоро, и
   Рон Ривест прави грешки с MD5 :)

2. Ти не си някой от тези откачени гении - в този случай ТРЯБВА да ползваш
   алгоритъм, който е устоял на a) проверката на времето, и b) по-важно:
   проверката на тези откачени гении.

Трети вариант няма.

Поздрави,
Петър