Re: lug-bg: малък...ама дразнещ проблем

  • Subject: Re: lug-bg: малък...ама дразнещ проблем
  • From: Peter Pentchev <roam@xxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 4 May 2005 13:46:23 +0300

On Fri, Apr 29, 2005 at 11:52:56PM +0300, Delian Krustev wrote:

> consolehelper, както е казал Борис, ползва PAM, т.е. админа може да реши
> какви привилегии ти трябват за да изпълниш дадена команда. В случея s halt:
>
> #cat  /etc/pam.d/halt
> auth       sufficient   /lib/security/pam_rootok.so
> auth       required     /lib/security/pam_console.so
> account    required     /lib/security/pam_permit.so
> #
>
> Хората са решили че след като имаш локален логин лесно можеш да спреш тока.
> И правилно.
>
> Сещаш се каква е разликата с suid ..

Да... само че това със setuid беше по-скоро майтап :)  Идеята на въпроса
ми беше принципна - shutdown(8) и по-неправилните му варианти halt(8) и
reboot(8) винаги са били считани за администраторски инструменти, които
живеят в /sbin, а не в /bin.  Разликата между /sbin и /bin е, че нещата
в /sbin общо-взето са от типа 'no user-serviceable parts inside', т.е.
не са за ползване от обикновени потребители в ежедневната им работа,
независимо дали тези потребители имат административни права или не.
Програмите и инструментите в /bin са неща, които ползваш на практика
непрекъснато - cp(1), mv(1), test(1) (макар че това обикновено е
вградено в шела), chmod(1), ln(1) и други такива, без които животът би
бил немислим ;)  В /sbin пък живеят неща, които се използват само при
извънредни ситуации и административна намеса в работата на системата -
ifconfig(8), dump(8)/restore(8), mount(8), chown(8), гореспоменатите
shutdown(8), halt(8), reboot(8) и все такива други.  За тях не е
непременно казано, че използването им е ограничено от потребители с
userid 0, но все пак се предполага, че не ги ползва куцо и сакато
непрекъснато :)

Няма твърдо деление между /bin и /sbin - разделението е по-скоро
смислово, но в повечето случаи кажи-речи очевидно :)  Затова ми е
мисълта: има ли наистина дистрибуция на Linux, или изобщо има ли някаква
операционна система / дистрибуция / whatever, създателите на която са
били озарени от брилянтната идея да сложат halt(8) в /bin?!

Поздрави,
Петър

--
Peter Pentchev	roam@xxxxxxxxxxx    roam@xxxxxxxx    roam@xxxxxxxxxxx