Re: [Lug-bg] Клавиатурни неволи

  • Subject: Re: [Lug-bg] Клавиатурни неволи
  • From: "Doncho N. Gunchev" <gunchev@xxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 30 Sep 2007 13:07:03 +0300

On Saturday 2007-09-29 21:30:23 Ivan Bogouchev wrote:
> Здравейте,
>
> имам нужда от малко помощ със следните дребни проблеми с току-що инсталирана
> Ubuntu 7.04.
>
> Използвам френска и българска фонетична клавиатурни подредби.
> По принцип фонетичната подредба е базирана на qwerty, а при мен клавиатурата
> е azerty. В последствие, някои букви не са си на местата. Например А и Я, В
> и З и др. са разменени а други, като : и ; просто липсват.
> Има ли начин да накарам фонетичната подредбата да се държи като при qwerty
> клавиатура?

Искаш на клавиш 'q', който е на мястото на 'a' до caps-lock, да ти излиза 'Я'
или 'А'? Т.е. да излиза каквото пише на клавиатурата или да излиза каквото би
трябвало да е там? Можеш да си направиш нов .map файл за конзолата (казва
се /lib/kbd/keymaps/i386/qwerty/bg_pho-utf8.map.gz при мене), а за графика
(X11) е подобно, но не съм го правил.

> Втория проблем е че клавишните комбинации не работят, когато съм превключил
> на кирилица. Например ctrl+T във Firefox не отваря нов таб.

Ако някой знае решение - да се обади, среща се и в други програми. В KDE
примерно клавиша за превключване на клавиатурната подредба. Аз го заобикалям
като добавя алтернативна комбинация с кирилица... /it's not a bug, it's
a feature :-) /

> Трето: имам няколко мултимедийни бутона за регулиране на звука и други
> подобни. При по-стари (доста по-стари) версии на Гном си ги настройвах през
> глобалните бързи клавиши. Само че сега частта звук там е празна.

За Gnome не знам как е, но виж в /var/log/messages имаш ли съобщения от вида:
--- cut ---
Sep 30 12:54:45 mr700 kernel: atkbd.c: Unknown key pressed (translated set 2, code 0xb3 on isa0060/serio0).
Sep 30 12:54:45 mr700 kernel: atkbd.c: Use 'setkeycodes e033 <keycode>' to make it known.
--- cut ---
Подсказката е ясна :-) - rc.local, но решаването на проблема, генерално и
веднъж за винаги, мисля че е hal:

http://people.freedesktop.org/~hughsient/quirk/quirk-keymap-index.html

Ако клавишите са правилно описани, то xev дава нещо от вида:
--- cut ---
KeyRelease event, serial 31, synthetic NO, window 0x3800001,
    root 0x69, subw 0x0, time 1440445257, (169,-7), root:(170,13),
    state 0x0, keycode 176 (keysym 0x1008ff13, XF86AudioRaiseVolume), same_screen YES,
    XLookupString gives 0 bytes:
    XFilterEvent returns: False
Което ми казва че съм отпуснал клавиш 'XF86AudioRaiseVolume', който от
своя страна трябва да работи без настройка. До скоро в KDE работеше, но
от 1-2 месеца не мога да убедя kmix кой контрол за сила на звука да
регулира и не става (мести някакъв 'switch' - on/off а не силата на звука
на 'Front' /къде изчезна добрия стар 'Master Volume'?/).

--
Regards,
  Doncho N. Gunchev, GPG key ID: 0EF40B9E, Key server: pgp.mit.edu