Re: lug-bg: Kak transliterirame

  • Subject: Re: lug-bg: Kak transliterirame
  • From: mmarkov@xxxxxxxx (Minko Markov)
  • Date: Mon, 26 Feb 2001 08:58:24 -0800

Alexander Shopov wrote:

> Zdraite vsichki,
> Napravil sam balgarskia prevod na GUI-to na yudit, kakto i balgarska
> tablica za transliterirane za programata.
> Na praktika sam napravil napravil fonetichna podredba na klaviaturata za
> programata.
> Interesno mi e - imame li iasni pravila za transliterirane - da pishem
> na balgarski s latinski bukvi.

Ne, za sqzhalenie. Kogato vednqzh neshtata se "razstandartizirat"...
Loshoto e, che prietite kodiraniya sa kontekstno zavisimi, koeto pravi
avtomatichnata obrabotka trudna (v posoka transliteraciya -> kirilica).
zh mozhe da e kato v "zhelezen", no mozhe da e kato v "izhod" ili "razhod".
sh mozhe da e kato v "shirok", mozhe da e kato v "shodim" ili "sholastik".

> Osobeno interesni sa mi bukvite er malak, er goliam, ia, iu, zh, c, sh i
> shta, i kratko (i ostanalite).

er-malqk i i-kratko e hubavo da sa s edin simvol, zashtoto vinagi ot
prednata bukva mozhe da se poznae koe se ima predvid -- er-malqk
e vinagi sled sqglasna, i-kratko e sled glasna. Ako e v nachaloto
na dumata, znachi e i-kratko.

ya kato v  "yabqlka" i yu kato "yunak" bi tryabvalo, spored men,
da polzvat simvola za i-kratko, t.e. "y", a ne "i". Ima suma
dumi, v koito ima "ia" , koito se chetat pootdelno, kato "i"+"a", ne
kato "ya". Za iu -- sqshto.

> Prosto horata gi pishat razlichno. Nikai
> dazhe pishat cha kato 4 a sha kato 6.

Sqshto er-golyam kato ` .

--
Minko