Re: lug-bg: kodirane v razlicni prozorci i window managers

  • Subject: Re: lug-bg: kodirane v razlicni prozorci i window managers
  • From: gf@xxxxxxxxxxx (Georgi Chorbadzhiyski)
  • Date: Sat, 24 Aug 2002 02:47:40 +0300

Victor Senderov wrote:
> Sega i az da pitam nesto, koeto me vulnuva. Mozhe li (nezavisimo ot graficnata
> sreda, ili window manager) da se napravi v dve razlicni konzoli da dava
> razlicni kodiraniya: primerno v edin prozorec cp-1251, v drugia ISO-8859-15
> (ili primerno Unicode)? Az imam KDE 3.0 i tam podhoda e malko glupav: vsicko

Ne e problem. Wsichko se kontrolira ot LANG promenlivata ot sredata.

> se opredelya ot dyrzavata, koyato sum zadal. Syakash ne moga da zadam kato
> dyrzava Kitaj primerno, puk da rabotya s arabsko kodirane, no da iskam
> deseticnata zapetaya i t.n. da si ostane po kitajskite standarti... T.e.
> Konsole ne mozhah da go prenastroya. Backa si s CP-1251 i tova e. (tova za
> kitaj e samo primerce (metafora) da ne trugne nyakoi da mi obyasnyava kak da
> si go nastroya).

Napravi si edno scriptche kato tova po-dolu za wsiaka razlichna
kodirovka koiato iskash da izpolzvash i startirai nego vmesto samata
programa

#!/bin/sh
LANG=xx_XX
konsole

> [...]
> si pusna samo window maker ili nesto podobno? (zadnata mi misyl e
> byrzodeistvie). Na mene mi tryabva nesto, koeto trugva za 0 sekundi, ima
> mnogo yaka consola (da moga da i zadavam kodirane i ne precakva DEL, kato se
> logna na Solaris), moga da si podkaram vsicki programi i nyama mnogo golemi
> problemi s kirilica (ne govorya s menuta, subjecti i drugi nenuznotii, a imam
> predvid vaznite nesta: v tyaloto na razni dokumenti da se cete kilicicata ot
> emacs, mozilla i t.n., da moga da prevkliucvam mezdu razlicni klaviaturni

Polzval sam set-bulgarian-env ot bglinux 4.0 i niamam nikakvi problemi s
kirilicata pod X i rabotata i s razlichni programki (kde, gnome, motiff)

> podredbi) Ako moze (da podkaram podobna konfiguracia), kakvo tocno ste
> zagubya? Ste moga li da puskam vsickite graficni programi? Napr., ste moga li
> da puskam programi kato mozilla ili OpenOffice, KDE programi kato KMail,
> GNOME programi kato GIMP. Ot opit znam, ce v GNOME trugvat KDE programi.

Ako imash instalirani bibliotekite, mozhesh da puskash wsichko pod
wsichko. Toest ako imash kdelibs, gtk, glib i motiff, niama da imash
problemi da si pusnesh konsole (kde konsozolata), mozilla, openoffice,
i netscape 4. Za da rabotiat gnome programite mozhe da ti triabva
poveche ot glib i gtk, shtoto tam e malko tymna india, linkvat se kam
edna kamara biblioteki (pango, libxml, liborbit, etc..) i dokato ucelish
koi tochno ti triabvat .... ("ldd programata" obiknoveno pomaga)

> Obratnoto ne vinagi e vyarno. Napr., imase edna programa xChat na vremeto,
> koyato ne vyrveshe v KDE, kirc bese tragedia (to maj oste e). Ste moze li da
> tuneliram X-programi prez ssh?

Tunellinga na X sessii niama nishto obshto s window managera koito
izpolzvash.

> I za da ne me obvinite, ce ne ceta doko, eto kakvo sam uspyah da ustanovya.
> xterm -fn naprimern dava vuzmoznost da se specifira fonta primerno:
>
> xterm -fn -xxl-ledfixed-medium-r-semicondensed--39-120-75-75-c-180-iso8859-15
>
> (mnogo yak shrift, samo da ne bese tolkova edye, napomnya mi za pravec 8)
>
> Analogicno moga da probvam i s:
>
> xterm -fn -val-courier-medium-r-normal--0-0-0-0-m-0-microsoft-cp1251
>
> I se displayva kirlicata kato horata, samo deto ne moga da vuvezdam... Tova
> vsickoto pod KDE 3.0 s keyboard tool. Tova e za sega.

Hmm, tova chudo keyboard tool taka ne uspiah da go nakram da raboti kato
horata. V edno ot howto-tata za kirilizacia izrichno se spomenavashe da
ne se pipa keyboard tool-a na kde-to shtoto stavalo macanica.