lug-bg: kodirane v razlicni prozorci i window managers

  • Subject: lug-bg: kodirane v razlicni prozorci i window managers
  • From: lug-bg@xxxxxxxxxxxx (Victor Senderov)
  • Date: Fri, 23 Aug 2002 21:33:46 +0200

Zdraveite,

Sega i az da pitam nesto, koeto me vulnuva. Mozhe li (nezavisimo ot graficnata
sreda, ili window manager) da se napravi v dve razlicni konzoli da dava
razlicni kodiraniya: primerno v edin prozorec cp-1251, v drugia ISO-8859-15
(ili primerno Unicode)? Az imam KDE 3.0 i tam podhoda e malko glupav: vsicko
se opredelya ot dyrzavata, koyato sum zadal. Syakash ne moga da zadam kato
dyrzava Kitaj primerno, puk da rabotya s arabsko kodirane, no da iskam
deseticnata zapetaya i t.n. da si ostane po kitajskite standarti... T.e.
Konsole ne mozhah da go prenastroya. Backa si s CP-1251 i tova e. (tova za
kitaj e samo primerce (metafora) da ne trugne nyakoi da mi obyasnyava kak da
si go nastroya).

Kum tova da pribavya oste edno vuprosce za graficnite sredi i window manageri?
Moze li da se izpolzva samo window manager, bez KDE, ili Gnome. Primerno da
si pusna samo window maker ili nesto podobno? (zadnata mi misyl e
byrzodeistvie). Na mene mi tryabva nesto, koeto trugva za 0 sekundi, ima
mnogo yaka consola (da moga da i zadavam kodirane i ne precakva DEL, kato se
logna na Solaris), moga da si podkaram vsicki programi i nyama mnogo golemi
problemi s kirilica (ne govorya s menuta, subjecti i drugi nenuznotii, a imam
predvid vaznite nesta: v tyaloto na razni dokumenti da se cete kilicicata ot
emacs, mozilla i t.n., da moga da prevkliucvam mezdu razlicni klaviaturni
podredbi) Ako moze (da podkaram podobna konfiguracia), kakvo tocno ste
zagubya? Ste moga li da puskam vsickite graficni programi? Napr., ste moga li
da puskam programi kato mozilla ili OpenOffice, KDE programi kato KMail,
GNOME programi kato GIMP. Ot opit znam, ce v GNOME trugvat KDE programi.
Obratnoto ne vinagi e vyarno. Napr., imase edna programa xChat na vremeto,
koyato ne vyrveshe v KDE, kirc bese tragedia (to maj oste e). Ste moze li da
tuneliram X-programi prez ssh?

I za da ne me obvinite, ce ne ceta doko, eto kakvo sam uspyah da ustanovya.
xterm -fn naprimern dava vuzmoznost da se specifira fonta primerno:

xterm -fn -xxl-ledfixed-medium-r-semicondensed--39-120-75-75-c-180-iso8859-15

(mnogo yak shrift, samo da ne bese tolkova edye, napomnya mi za pravec 8)

Analogicno moga da probvam i s:

xterm -fn -val-courier-medium-r-normal--0-0-0-0-m-0-microsoft-cp1251

I se displayva kirlicata kato horata, samo deto ne moga da vuvezdam... Tova
vsickoto pod KDE 3.0 s keyboard tool. Tova e za sega.

Pozdravi,
Victor