Re: lug-bg:

  • Subject: Re: lug-bg:
  • From: vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx (Vesselin Kolev)
  • Date: Thu, 20 Feb 2003 11:05:25 +0200

Samo edno dopylnenie kym predishniat mi otgovor.

Opityt mi sochi, che po princip izpolzvaneto na cache proxy
za traffic naoschen i idvasht ot bylgarskoto internet prostranstvo
e neefektivno. Prichinata e, che tozi dostyp se polzva glavno za
iztegliane na golemi po obem failove. Prichinata e, che po princip
vryzkata do bylgarskite mrezhi bi traibvalo da e po-viskoskorostna
v sravnenie s tazi za mrezhite kym chuzhbina.

Neka sega si predstavim, che tezi failove se skladirat vyrhu cache
(v osbhtia sluchai malko sa tezi, koito si igraiat da praviat nastroiki
za max. golemina na obektite na cache-irane). Tezi failove sa tvyrde
razlichni po format, po sydyrzhanie i t.n. i sa pochti v 90% specifichni
za tozi, koito gi e izteglil. Sledovatelno e malko veroiatno niakoi drug
potrebitel da iztegli veche nalichnia v cache file. Izliza taka, che
zadelenoto cache diskovo prostranstvo se prevryshta v sklad za
otpadychni failove. I efektivnost taka i ne se postiga.

Zatova e dobre da se obmisli dobre, obekti s kakva golemina shte
se skladirat vyrhu cache prostrantovoto na proxy-servera za da
se pravi samo edno prosto zapylvane. Efektivnost se postiga pri
cache-irane na po-malkite failove, kato GIF, JPG i PNG obekti,
js failove i t.n.. Prichinata e, che te sa povatariashti se elementi v
designa na edin sait. I efektivnostta na cache-a e tolkova po-goliama,
koalkoto tozi sait se poseshtava po-chesto i to ot razlichni klienti
(zashtoto ako edin klient veche e posetil daden sait, to cache-a na
browsera shte podade sled tova syhraneniete failove, a niama da
se pita cache-a na proxy-servera).

Ot druga strana v Bulgaria cari klimat na neuvazhenie kym klientite
i dosta dostavchici limitirat traffica ot i do bylgarskite mrezhi vse edno
e ot i do mrezhi v chuzhbina. Ima mnogo chelnici v tova syrevnovanie
i borbata za pyrvo miasto e dosta osporvana. Da spomenem syshto
izpolzvaneto na transparent proxy bez syglasieto na klienta (koeto e
chista proba moshenichestvo). Izobshto vseki go e idaril na pechalba
i malko sa tezi, koito misliat za kachestvoto na uslugata.

  Pozdravi
     Vesselin Kolev