  • Subject: Re: [Lug-bg] "Невидима" виртуализация
  • From: Vladimir Vitkov <vvitkov@xxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Jun 2009 13:27:51 +0300

Здрасти,

със VirtualBox ще стане ще ти дам насоки но ще трябва малко да си поиграеш.

Както са казали преди мен трябва да дадеш права на VirtualBox за
достъп до USB устройствата.

Може би най критичното за което не си се сетил е че VirtualBox има
няколко интерфейса за стартиране (VirtualBox - графичен и мениджмънт и
т.н., VBoxSDL - доста по суров но пък за сметка на това единствения
начин да се организира относително изолирана от хоста виртуална
машина. Има се предвид че виртуалната машина ще има дисплей на хоста,
VBoxHeadless - който е за абсолютно неинтерактивна работа на хоста.
Т.е. той само си пали машината)

Първо инсталираш базова система система със X, udev, и т.н. няма нужда
да прекаляваш със пакетите които ще слагаш. По специално като цяло
няма нужда да инсталираш гноме/кде или подобна сволоч. Някой лек
мениджър от типа на LXDE или XFCE би бил повече от предостатъчен
Сваляш си Комерсиалният VirtualBox (защото само той поддържа USB
passtrough) а пък за домашно ползване е безплатен
Научава хоста да не се закача с usb устройствата дето му се забождат
(хал демоните)

Инсталираш във виртуалната машина ха-пето така че да е удобно приятно
и т.н. (като създааваш виртуалната машина не се оливай със дисковото
пространство. 3 г му стигат)
Правиш снапшот на системата и си го кръщаваш както искаш (това е с цел
да можеш много бързо да се върнеш до голо състояние)
Инсталираш необходимия комплект програми
Добавяш втори хард диск (виртуален) с какъвто размер си решил и т.н.
Местиш профилите и директориите с данни да са върху вторият диск.
Вдигаш му квотите и т.н. за да може поне малко  да се защити от разни
вирусчета
Снапшотваш отново за да може след вирусясване или при желание за
преинсталация да става по бързичко историята. Вторият диск по желание
може да се сложи и той в снапшота

Така вече имаме виртуалната машина. Остава да я сложим в процеса на стартиране.
Като цяло на мен ми се струва че ще е удобно да е сложена или в
inittab-a (с помощта на някое скриптче) или в init системата. Друг
вариант е нещо със помощтата на аутологин в логин мениджърите но не
знам до колко добра идея е.

Един добър сплаш при стартиране би трябвало да скрие почти всичко
което се случва преди да изгрее виндовса

Поне по мои лични наблюдения за хост системата не е много добре да има
много рам оставена само за нея. Започва да кешира разни работи и
понякога положението става неудържимо. Не се стига до забиване или
трепане на процеси но самата хост система не се държи много адекватно
(за разлика от виртуалната машина която си фърка и пърха като слънце)

От хост системата изхвърли всичко ненужно подксазка: доста от модулите
за ядрото които се зареждат не са особенно нужни, локалите едва ли ти
трябват ... като цяло просто минимизирай системата. Остави си ссх за
да може да се управлява отдалечено системата (погледни също така и
възможността за достъп до виртуалната машина с RDP - все едно имаш КВМ
закачен на виртуалната :)) )

ПС: В официалната сънска дистрибуция има и ръководство което е доста
подробно макар и суховато на места. Ще ти помогне много (за снапшотите
и VBoxSDL както и за някои други работи. Погледни секцията за
автологин с права от обкръжението (gina.dll))
PPS: Ако не е нагло от моя страна, моля те направи записки и ги
сподели :) (Скоро и аз ще трябва да правя подобна играчка за моите
родители та да не откривам водата)

--
С уважение,
Владимир Витков