Re: lug-bg: zasichane i zabrana na masquerading

  • Subject: Re: lug-bg: zasichane i zabrana na masquerading
  • From: Vesselin Kolev <vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 07 Jun 2004 10:30:16 +0300

Христофор Памятних wrote:

| Усещам някаква невероятна омраза да извира от тези думи. Имам чуството че си
| много недоволен от някой доставчик.
Гледането на сапунени сериали може и да води до такива прибързани заключения... може би тези заключения са от типа "така е, защото ми се иска да е така". А от доставчик няма как да бъда недоволен, защото никога не налитам на амтьори и професионални бездарници. Ценя времето и парите си и особено нервите си. Освен това ми се налага да управлявам доста големи потоци трафик към крайни клиенти и да правя какви ли не технически решения за управлението на трафика, като се започне от най-обикновен шлюз със статични маршрути и се стигне до колектор на пътища. Т.е. казвам нещата не от гледната точка на недоволен клиент, а от гледна точка на наблюденията ми върху дейността на някои доставчици и ориенталския им начин на мислене.

| Във всички договори се казва че достъпът важи за един компютър и един
| потребител. Ниските цени за крайни клиенти се определят от факта че процентът
| юзъри които са засмукали капацитета си до дупка денонощно е относително
| малък. След като се направи сметка за средностатистическото потребление се
| оказава че можеш да продадеш нещо което струва 100 лева за 25 и да си на
| печалба.
Нищо лошо не искам да кажа за теб и за учителите ти по математика, но тези сметки са по-характерни за финансова пирамида, а не за някой, който е решил да предлага високотехнологична услуга. На практика ти им продаваш услуга, която струва около 20 лева на цена 25 лева. Твоята услуга е тотално необезпечена. Тя се крепи единствено на ниския интерес на хората към Интернет и ограничеността им. Недей сега да запяваш песничката "международния канал е скъп", защото средностатистическия потребител е толкова тъп, че почти не се свързва към сървъри в чужбина, освен такива като тези на AOL (с цел достъп до ICQ), чат-пат до Yahoo и най-много до Google. От чужбина рядко някой тегли файлове и изобщо генерира файлов обмен. P2P мрежите никак не са популярни у нас на фона на всичките "free" сървъри. Огромната част от международната свързаност на България към Интернет се използва в момента за корпоративни VPN решения (регионални офиси в България на чуждестранни компании, банки и др.), пренос на глас (VoIP), SMTP (заради многото SPAM), една голяма част е заделена за мобилните и телекомуникационни оператори и т.н. Очеваден пример видях на скоро при синхронизация на разни огледала на дистрибуции. Доставчикът пуска екстра трафик по международния си канал за синхронизация на огледалата, защото просто канала му не се пълни, а той го плаща на скорост и иска да се ползва за нещо полезно. Дори универистетите (където се предполага, че контактите на служителите и учащите се там са от/до чужбина) не запълват международния си канал. В редки случаи някой най-много да пусне някое прокси за да може колега от чужбина да тегли филми от български файлови сървъри.

Почти 90% (в някои случаи и повече) от трафика на доставчиците в България е локален (вътрешен за мрежите им или получен по споразумения за локален обмен). Това важи особено много за София и Пловдив. Разбирам доставчик в Хасково примерно да калкулира разходите по български и международен канал по един и същи начин, защото за него основните разходи са по преносната среда, но някой от София и Пловдив да дойде да ми приказва простотии за цени, никак не съм съгласен. На повечето доставчици за крайни клиенти в София и Пловди им липсва елементарен маркетинг.

Я ми кажи, ти ще обясниш ли на клиентите си при попдписване на договора, че услугата ти е необезпечена? Ще обясниш ли, че заделяш един клас за трафик и в него напъхваш с пъти повече възможен трафик от наличния? Това са едни много интересни въпроси:) на които от опит знам, че доставчиците дават мъгливи отговори или въобще не дават. Да се басираме ли, че всичките ти клиенти ще кажат : защо да плащам трафика на другия и ще почнат да теглят като луди за да не се минат:) по стара българска традиция. И тогава какво ще правиш? Ще им кажеш "не теглете"? Ще им кажеш "не отваряйте повече от една сесия до еди къде си"?

| Това си е чисто заяждане. Ако смяташ че сме толкова
| неграмотни/некадърни/малоумни, основи една фирма и ни прати в кофата.
| Тъпо е да поставяш под общ знаменател цяла професия, която ако съдя по думите
| ти не познаваш.
Хайде сега сълзи:))) След като имам нещастието от близо да следя цялата порнография в този жанр (доставка на интернет свързаност на крайни клиенти) едва ли ще се втурна в нещо, което вече е толкова изкривено, че няма никакъв шанс да се изправи и поправи. Очакваш да тръгна да се боря с провисналите по стълбовете UTP кабели? Очакваш да се боря в препарцелирането на кварталите с разни мутри с по-малко мозъчни клетки от тези на мекотело? Как ли пък не. След като такива като теб научат клиента, че за 20 лева може да мине съседа и да плати просто за боклук, няма никаква почва за предлагане на качествена услуга. И този проблем вече е започнал да задушава развитието на интернет услугите в България. След като се мина през първия порочен етап "достъп до нелегално съдържание", сега се преминава през втори порочен етап "евтина и некачествена връзка". И никой в момента не е на сметка да въвжда нови технологии, нови услуги и т.н. Пълна мутризация - от финанси до потребление. След като сте насадили в клиентите манталитета на потребител на "нищо" срещу малко пари, са пълни илюзии мечтите да се направи нещо ново, което да промени старото. Като клиентелата изпростее, връщане назад няма.

И недей да макрираш себе си с цялата професия и да говориш в стил "24 часа". В България има и кадърни доставчици (поне четири на брой), които не правят травеститски номера. И много се кефя като разни като теб почнат да се засягат. Очевидно имат за какво да се засегнат:) Пък и нека се засягат.

    Весо