  • Subject: Re: lug-bg: направи си сам RPM (беше:apache ili ...?)
  • From: Sava Chankov <sava@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 05 Oct 2005 13:19:25 +0300

Petar Nedyalkov wrote:
On Wednesday 05 October 2005 11:52, Sava Chankov wrote:
Petar Nedyalkov wrote:
On Wednesday 05 October 2005 10:43, Teodor Georgiev wrote:
niama nujda da kompilirash "na ryka" vyv Fedora Core :)
Gospod e dal SRPM (Source RPM).
Има нужда. Особено ако знаеш точно какво искаш.

Нали разбираш, че като излезе някоя нова версия на каквото и да е, докато
влезе в repository минава време, т.е. или трябва сам да си пиша .spec,
или да чакам и да редактирам .spec, премахвайки излишни неща или слагайки
липсващи такива, точно защото държа да ползвам оптимално приложенията, а
не всички "екстри" накуп.

И си представи ако си правил тези операции много пъти, дали е по-лесно да
си ги компилираш на ръка, или да чакаш, или да губиш излишно време.
Да инсталираш софтуер с make install на Fedora е горе-долу като да са купиш
Майбах и да му смениш двигателя с двигател на Запорожец, щото последния се
поддържа по-лесно - няма такива измишльотини като водно охлаждане например
:)

Въпроса е да има кой да ти го продаде този Майбах все пак. И ако ти предлагат да ти докарат увас Голф 3ка (като примера по-доло с PHP 4.3), мисля че ще предпочетеш да си идеш сам да си вземеш Майбах, нали?

Ето например PHP 5 доста време не беше част от repository - хората си разчитаха на 4.3 дълго време след като имаше PHP 5 - даже чак във Fedora Core 4 има PHP5 (то е и разбираемо това с оглед разликите м/у двете версии), а за FC3 последната актуална като гледам е 4.3.11 (а то има 4.4 branch вече). Аз пък случайни SRPM-та не съм "фен" да ползвам, още повече пък RPM пакети от тоя и оня, затова и така съм постъпил - не съм си играл да пиша .spec, не съм ползвал повече от една версия едновременно - не мисля, че след като няма да го разпространявам като пакети, а говорим за крайно стеснен брой deployments за вътрешни нужди, има смисъл да чакам от Fedora да ми пуснат PHP5 пакет, или пък да съчинявам .spec.

А защо просто не вземеш spec файла на PHP 4.3 от Федората - сменяш версията и опциите на configure, ако има добавени/изтрити файлове - отразяваш ги във %files и си готов? Това е най-лесния, бърз и праволинеен начин да се сдобиеш с пакета, който искаш.

Специално за PHP мога да разкажа случай, в който се оправихме главно благодарение на пакетната система: колега инсталира уеб пощата hastymail, която обаче не тръгва и дава странни съобщения за грешка. Ама наистина странни. А сме я пускали 7-8 пъти на различни машини и наистина не разбираме защо така става. По едно време на мен ми хрумна да проверя целия софтуер, от който зависи hastymaiil. И какво се оказва - колегата инсталирал PHP за apache2, а ние сме с apache 1.3.
За случайните SRPM-та. Изходните пакети (SRPM) съдържат само:
+) изходния код на програмата, който се инсталира в директорията SOURCES и спокойно можеш да презапишеш с  твоето копие, което си свалил от официалния сайт на проекта и си му проверил md5 сумата и подписа (ако има такъв).
+) spec файл, който се инсталира в директорията SPECS
+) евентуални кръпки, които се инсталират в директорията SOURCES и които в случай че се притесняваш можеш да изтриеш от spec файла

Да не говорим, че повечето хора, които предоставят хранилища с RPM пакети (от основаните на RPM дистрибуции Федора е с най-много такива, на което искрено завиждам), го правят културно и ги подписват. На сайта на Весо Колев има много добро описание как се проверяват подписите на пакети.

Тези неща не ги казвам, за да те разубедя да действаш както си знаеш. По-скоро искам да разсея митовете относно пакетните системи - че не са гъвкави и че са трудни за употреба - които за съжаление царят в милата ни Родина.

--
Sava Chankov                                     Сава Чанков
software developer                     софтуерен разработчик

наши приятели

линукс за българи
http://linux-bg.org

FSA-BG